Lastbilernes passagersæder er til for at blive brugt
Blaffere, familiemedlemmer og andre interesserede bør få en køretur i en rigtig lastbil, mener brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD).
Men passagersædet befinder sig i en juridisk gråzone. Derfor opfordrer ITD til, at virksomhederne selv laver en politik på området.
Må en lastbilchauffør give en blaffer et lift sydover eller gøre en normal arbejdsdag i skoleferien til en rigtig far-og-søn-tur? Myndighederne kan ikke levere et klart svar, men ITD mener, at chaufføren bør have den mulighed. Dog skal chaufføren have lov af sin vognmand og sørge for at holde sin passager væk fra områder, hvor der læsses og arbejdes.
Gentagne henvendelser fra ITD til politi og skattemyndigheder har ikke resulteret i et klart svar på, om de mange lastbiler, der holder varetransporten i gang på vejene, har lov til at medbringe en passager fra tid til anden. Den dominerende indstilling hos såvel politi som skattemyndigheder synes at være, at lastbiler er indrettet til erhvervsmæssig kørsel og dermed slet ikke må medtage passagerer.
Men det strider mod den virkelighed, lastbilerne opererer i, mener vognmændenes brancheorganisation, ITD.
- Hvorfor må man ikke udnytte det ekstra sæde, der er ved siden af chaufføren?, spørger juridisk konsulent i ITD, Jane Aakjær Madsen. Så længe der er en sikkerhedssele til passageren, kan det da kun være i alles interesse. Chaufføren får selskab på en lang tur, og søn, nabo eller andre interesserede får mulighed for at opleve og få indsigt i, hvordan en professionel lastbilchauffør arbejder.
Eftersom reglerne er uklare, mener brancheorganisationen for landevejstransport, at tolkningen af reglerne skal komme en i forvejen fornuftig praksis til gode.
Lav en aftale- Det vigtige er, at der er fuldstændigt ordnede forhold omkring de passagerer, som fra tid til anden kommer med i førerhuset. Derfor er opfordringen til vores vognmænd, at de sammen med deres chauffører formulerer deres egne klare retningslinjer for området, siger juridisk konsulent hos ITD, Jane Aakjær Madsen.
ITD påpeger, at det er vigtigt at være opmærksom på de sikkerheds- og forsikringsmæssige forhold for personen på passagersædet, særligt når passageren forlader lastbilen. Køretøjets ansvarsforsikring dækker som udgangspunkt passageren inde i førerhuset, men ikke udenfor. Derfor anbefaler ITD, at passagerer ikke opholder sig på terminaler og andre arbejdsområder.
Kører en lastbil med farligt gods, er reglerne helt klare: Her er glade familiemedlemmer eller blaffere fuldstændigt bandlyst på passagersædet.
- Hvis der opstår sager, vil ITD gerne høre om det. Vi hjælper selvfølgelig vores medlemmer og vil arbejde for, at der bliver ved med at være en fornuftig praksis, som afspejler virkeligheden på området, siger Jane Aakjær Madsen.