23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skibsfartens CO2-udledning under uret

EU-Kommissionen vil sætte fart på reduktionen af skibenes klimabelastning.

EU-Kommissionen vil sætte fart på reduktionen af skibenes klimabelastning.

Derfor mødes klima-kommissær Connie Hedegaard, sammen EU-kommissionens viceformand Siim Kallas (der blandt andet er ansvarlig for transport, i dag med repræsentanter for skibsfartsindustrien, EU’s medlemslande og medlemmer af Europaparlamentet.

På mødet drøftes mulighedernen for at reducere søfartens CO2-udledning på kort, mellem og lang sigt.

Parterne skal ifølge Kommissionen specielt se på mulighederne for at fremskynde de internationale forhandlinger i IMO-regi på området. Herunder specielt det Energy Efficient Design Index, som IMO har udviklet og som skal drøftes på et møde i FN’s søfartsorganisation i juli.

IMO-Indekset rummer en række tekniske krav om forbedring af skibenes design og konstruktion i forhold til energiudnyttelse og CO2-udledningen, der vil sikre at skibsfarten reelt bidrager til den globale klimaindsats.

EU har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen med mindst 20 procent i 2020 fordelt over alle sektorer. Her har EU forpligtet sig til, at hvis ikke der opnås tilfredsstilende internationale aftaler på området i 2011, så skal EU selv indføre forslagene fra IMO i Europa.

- Det er på høje tid, at der bliver indgået en aftale i IMO. Selv om vi klart foretrækker en global aftale, så har EU’s medlemslande og Europaparlamentet bedt Kommissionen om at præsentere mulige løsninger, der kan reducere skibsfartens CO2-udledning fra 2012, hvis IMO ikke finder en løsning. Mødet i dag skal sikre, at vi fortsætter med at bevæge os i den rigtige retning, siger klimakommissær Connie Hedegaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web04