23948sdkhjf

Skibsfartens CO2-udledning under uret

EU-Kommissionen vil sætte fart på reduktionen af skibenes klimabelastning.

EU-Kommissionen vil sætte fart på reduktionen af skibenes klimabelastning.



Derfor mødes klima-kommissær Connie Hedegaard, sammen EU-kommissionens viceformand Siim Kallas (der blandt andet er ansvarlig for transport, i dag med repræsentanter for skibsfartsindustrien, EU’s medlemslande og medlemmer af Europaparlamentet.

På mødet drøftes mulighedernen for at reducere søfartens CO2-udledning på kort, mellem og lang sigt.

Parterne skal ifølge Kommissionen specielt se på mulighederne for at fremskynde de internationale forhandlinger i IMO-regi på området. Herunder specielt det Energy Efficient Design Index, som IMO har udviklet og som skal drøftes på et møde i FN’s søfartsorganisation i juli.

IMO-Indekset rummer en række tekniske krav om forbedring af skibenes design og konstruktion i forhold til energiudnyttelse og CO2-udledningen, der vil sikre at skibsfarten reelt bidrager til den globale klimaindsats.

EU har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen med mindst 20 procent i 2020 fordelt over alle sektorer. Her har EU forpligtet sig til, at hvis ikke der opnås tilfredsstilende internationale aftaler på området i 2011, så skal EU selv indføre forslagene fra IMO i Europa.

- Det er på høje tid, at der bliver indgået en aftale i IMO. Selv om vi klart foretrækker en global aftale, så har EU’s medlemslande og Europaparlamentet bedt Kommissionen om at præsentere mulige løsninger, der kan reducere skibsfartens CO2-udledning fra 2012, hvis IMO ikke finder en løsning. Mødet i dag skal sikre, at vi fortsætter med at bevæge os i den rigtige retning, siger klimakommissær Connie Hedegaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063