Frode Laursen kæmper for fragtrute
Danmarks største vognmandsfirma kæmper en indædt kamp for at redde fragtruten Aarhus-Kalundborg.
Firmaet har skrevet til alle trafikordførere i Folketinget og opfordrer andre virksomheder til at gøre det samme, skriver epn.dk.
- Motorvejssystemet ned over Fyn kommer til at sande til i biler. Det kommer til at koste en halv time ekstra at komme over Fyn, når alle lastbilerne fra Aarhus-Kalundborg-ruten skal ud på vejene, siger direktør i Frode Laursen, Thorkil Andersen.
Han vil gerne have politikerne til enten at sætte prisen ned på Storebælt for at redde fragtruten. Eller også støtte ruten som en konsekvens af Storebæltsforliget, der sagde, at der skal være en færgerute på tværs af landet.
Men ingen af mulighederne dur, siger næstformanden i Folketingets trafikudvalg, den konservative Henriette Kjær:
- Der vil stadig være både Molslinien og Spodsbjerg Taars, som færgeruter på tværs af landet, for det ville være ulovligt at give statsstøtte til en privat færgerute.
Den manglende politiske vilje får stor erhvervsmæssig konsekvens for blandt andet Øst- og Nordjylland, siger Thorkil Andersen:
- Ingen logistikvirksomheder eller transporttungevirksomheder vil placere sig i Aarhus og nordfor fremover - Sønderjylland, Fyn og Trekantsområdet er bedre, siger Thorkil Andersen, der overvejer, at flytte en del af sin terminal i Vitten til Vejle-området, hvis Aarhus Kalundborg-ruten lukker.
Henriette Kjær opfordrer de private vognmænd og Molslinien til at enes om højere fragtrater og på den måde sørge for, at Aarhus og Kalundborg-ruten kan overleve.