23948sdkhjf

Effektive MAN

70.000 testkilometer har vist, at MAN TGX EfficientLine kan spar op til tre liter diesel for hver 100 kilometer.

70.000 testkilometer har vist, at MAN TGX EfficientLine kan spar op til tre liter diesel for hver 100 kilometer.



Det svarer til cirka 10 procent mindre energi for hvert transporteret ton gods. MAN har opnået resultatet i forbindelse med „Consistently Efficient“ Tour 2011, som omfattede 20 stop i ti lande, herunder også Danmark.

Ved hvert stop informerede effektivitets-fagfolk om, hvordan vognmænd og brugere kan reducere driftsomkostningerne for deres vognpark og dermed samtidig nedsætte miljøbelastningen.

- Der er meget stor interesse fra fjerntransportbranchen for konkrete muligheder for at spare brændstof. Flere og flere vognmænd satser konsekvent på biler, der er specielt afstemt til optimal effektivitet så som TGX EfficientLine, siger Dr. Frank Hiller, direktør for Marketing, Sales & Services for MAN Truck & Bus.

Besparelser

De to MAN TGX EfficientLine nummer 1 og 2 har på „Consistently Efficient“ Touren i maj og juni 2011 sparet i gennemsnit hhv. 3,3 og 3,0 liter pr. 100 km sammenlignet med referencelastbilen. Gennemsnitsforbruget for de to TGX EfficientLine lå på Touren på 29,6 og 29,9 liter pr. 100 kilometer. Referencebilen - en TGX uden effektivitets-pakke - der var begrænset til 89 km/h, forbrugte i gennemsnit 32,9 liter diesel pr. 100 km. Der var kun en lille forskel i hastighed: cirka 2,3 km/h mellem de to TGX EfficientLine og referencebilen.

Desuden har en uafhængig forbrugsmåling i april 2011, der er kontrolleret af Tüv Süd, vist besparelser på 2,9 og 2,8 liter pr. 100 km i forhold til referencebilen.

MAN TGX EfficientLine er en trækker til fjerntrafik, der er afstemt til maksimal effektivitet. Et vigtigt element er optimering af luftmodstanden, således er maksimalhastigheden begrænset til 85 km/h. Aerodynamiske sidebeklædninger er obligatoriske, og tryklufthorn og solskærme på førerhuset er tabu. Air Pressure Management, kørelys, dæk med lav rullemodstand og en ny Intarder-generation sparer energi. Og eftersom chaufføren har stor indflydelse på lastbilens brændstofforbrug er et kursus i økonomikørsel hos MAN ProfiDrive standard ved levering af en MAN TGX EfficientLine.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062