23948sdkhjf

DTL-ros til skatteministeren

Skatteminister Peter Christensen (V) fik ros for dieselrefusionsordning, da han i dag onsdag gæstede Dansk Transport & Logistik.

Skatteminister Peter Christensen (V) fik ros for dieselrefusionsordning, da han i dag onsdag gæstede Dansk Transport & Logistik.



Vognmandsorganisationen har sammen med flere andre i branchen kæmpet for at få stoppet den omstridte tyske dobbeltbeskatning på dieselolie, som rammer danske og andre udenlandske lastvogne med uoriginale brændstoftanke, der kører ind i Tyskland.

Mens det ser ud til at EU-Kommissionen vil standse den tyske praksis på længere sigt, så har Skatteministeriet gjort det muligt for danske vognmænd at søge refusion, hvis de bliver ramt af tysk dobbeltbeskatning.

Derfor var der også ros til skatteminister Peter Christensen, da han i dag besøgte DTL.

- Vi fik lejlighed til at rose skatteministeren for den tilbagebetalingsordning, der er kommet i stand på grund af tyskernes dobbeltbeskatning af diesel i ikke-standardtanke. Vi er meget tilfredse med skatteministerens indsats. Allerhelst så vi selvfølgelig, at EU-reglerne blev ændret, men det kan som bekendt tage tid. Skatteministerens tiltag er et meget velkomment plaster på såret, indtil EU ændrer reglerne, og her kommer den danske regering til at spille en meget vigtig rolle, når den overtager EU-formandskabet til nytår, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Ud over DTL’s direktør Erik Østergaard og formanden Jørgen Egeskov, så deltog også kontorchef Lene Skov Henningsen fra Skatteministeriet og DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm i mødet med ministeren, hvor der blev drøftet en række aktuelle udfordringer for branchen.

Grænsekontrol

Der blev også tid til en snak om den højaktuelle grænsekontrol.

- DTL hilser det meget velkomment, at der ifølge aftalen skal foretages forøget kontrol med, om udenlandske transportvirksomheder betaler vejbenyttelsesafgift (vignet) i Danmark. Det har været vores mærkesag i mange år, og DTL har over for Folketinget dokumenteret, at det er et problem til skade for danske vognmænds konkurrenceevne. Til gengæld har vi været betænkelige ved, at kontrollen kommer til at indebære for stramme tøjler for den godstransport, der nødvendigvis skal flyde over grænserne i det indre marked i EU. Vi har dog noteret, at Skatteministeriet har stor fokus på, at lastbiltrafikken over grænsen ikke generes unødigt, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

På dagsorden stod desuden planerne om kørselsafgift og bompenge for lastbiler. Og så blev der lejlighed til at tale om skatte- og afgiftsbetalingen ved udenlandske transportørers udførelse af cabotage, og de positive effekter af de multikontroller, som SKAT udfører sammen med bl.a. politiet og Trafikstyrelsen.

I forlængelse heraf drøftedes SKATs forslag om bedre at kunne sikre sig mod skattesnyd blandt transportører, der kører i varebiler, ved at lade varebiler omfatter af godskørselsloven. Hermed vil de blive omfattet af krav til vognmandstilladelse, herunder minimumskrav til egenkapital og maksimal gæld til det offentlige. DTL støtter stærkt forslaget og har selv spillet det ind til Trafikstyrelsen i de aktuelle drøftelser af den ændring af godskørselsloven, der skal ske til efteråret, skriver brancheorganisationen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062