23948sdkhjf

Tredje forbindelse over Limfjorden

Vejdirektoratet fremlægger en VVM-redegørelse for ny Limfjordsforbindelse.

Vejdirektoratet fremlægger en VVM-redegørelse for ny Limfjordsforbindelse.



Heri vurderes to vestlige forslag - Egholmlinjen og Lindholmlinjen - samt et østligt forslag med udbygning af E45 og en ny paralleltunnel.

Undersøgelsen har taget udgangspunkt i de forslag, det daværende Nordjyllands Amt vurderede i en VVM redegørelse i 2006.

Egholmlinjen, der er en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej, forbinder E45 Nordjyske Motorvej ved Dall og E39 Hirtshalsmotorvejen syd for Vestbjerg. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb (Hasseris Bugt) i en 1150 m lang tunnel til Egholm, og på en 600 m lang bro over fjordens nordlige løb mellem Egholm og Lindholm.

Lindholmlinjen er sammenfaldende med Egholmlinjen undtagen på den midterste strækning ved Limfjorden. Her forløber motorvejen ind gennem Vestbyen og føres under Limfjorden i en 940 m lang tunnel mellem Vestbyen og Lindholm.

Det østlige forslag omfatter en udbygning af E45 på en 11 km lang strækning mellem Sønderbroindføringen og motorvejskryds Vendsyssel. Syd for Limfjorden udbygges E45 fra 4 til 6 spor, og nord for fjorden udbygges E45 fra 6 til 8 spor. Derudover etableres en ny tunnel under Limfjorden, ca. 600 m lang og beliggende 60 m øst for den eksisterende Limfjordstunnel.

- Vi har nu taget endnu et skridt i arbejdet med at skabe et beslutningsgrundlag for den 3. Limfjordsforbindelse. Jeg er glad for, at Vejdirektoratet nu har afsluttet undersøgelserne, og jeg ser frem til de politiske drøftelser om projektet i efteråret, siger transportminister Hans Chr. Schmidt.

VVM-redegørelsen fremlægges nu til offentlig debat, hvor man har mulighed for at fremkomme med forslag og synspunkter. Offentlighedsfasen forløber fra den 27. juni til den 31. august 2011.

Vejdirektoratet holder et borgermøde i Europahallen i Aalborg den 18. august 2011.

Stigende trafik

Baggrunden for VVM-undersøgelsen er den stadigt stigende trafik på tværs af Limfjorden - dels gennem Limfjordstunnelen og dels over Limfjordsbroen.

Hvis Egholmlinjen vælges, vurderes det at ca. 30.000 bilister på et hverdagsdøgn i 2020 vil vælge at benytte Egholmlinjen. Dette medfører samtidig, at Limfjordsbroen og Limfjordstunnelen vil blive aflastet for henholdsvis 8.000 og 21.000 biler i døgnet.

Tilsvarende er det vurderet, at hvis Lindholmlinjen vælges, vil ca. 37.000 bilister på et hverdagsdøgn i 2020 vælge at benytte Lindholmlinjen. Dette vil aflaste Limfjordsbroen og Limfjordstunnelen for henholdsvis 16.000 og 18.000 biler i døgnet.

Hvis en 3. Limfjordsforbindelse etableres ved udbygning af E45 og en ny paralleltunnel, vil i alt ca. 93.000 biler køre igennem tunnelerne på et hverdagsdøgn i 2020, og trafikken over Limfjordsbroen vil blive reduceret med ca. 1.000 biler pr. døgn.

Mange år til

Før projektet kan gennemføres, skal Folketinget vedtage en anlægslov, hvori den valgte løsning er beskrevet, og der skal afsættes penge på Finansloven. Først når det er sket, kan man igangsætte projektet.

Det vil tage ca. 2 år at gennemføre detailprojektering, foretage ekspropriationer og udbyde anlægsarbejdet. Derefter vil selve anlægsarbejdet tage 4-5 år, afhængig af den valgte løsning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063