Mange vognmænd står tilbage med sorteper
Tvivl om servicekontrakternes værdi er et af resultaterne efter konkursen i Toftlund, hvor selskaberne Carsten Noer A/S, Carsten Noer Rental A/S og Carsten Noer Holding A/S indgav konkursbegæring mod sig selv.
Mange vognmænd i Syd og Sønderjylland har tegnet servicekontrakter på deres rullende materiel af alle mærker ved Noer. Men de servicekontrakter, som ligger i de konkursramte selskaber, må nu betragtes som værende helt værdiløse.
Vognmænd med materiel. der måske er halvandet til to år gammelt, hvor der har været tegnet servicekontrakt fra ny af, må i mange tilfælde se opsparingen på servicekontrakten som spildt. Det er ikke rart fordi, det som regel er det når f.eks. lastvognen bliver 3-4 år gammel, at der skal til at bruges flere penge på vedligeholdelsen.
- Det er ærgerligt, men pengene er for en stor dels vedkommende spildt. Til gengæld må vi sige, at der aldrig har været noget at klage på i kvaliteten af det arbejde, der blevet lavet på køretøjer med servicekontrakter. Det gælder helt op til den sidste tid lige før konkursen, siger en vognmand, der har mange servicekontrakter hos den konkursramte koncern, og som gerne vil forblive anonym.
Konkursen i Toftlund har også medført, at markedsprisen på servicekontrakterne nu er stigende. Vi har tidligere hørt priser helt ende omkring 16 øre pr kørt km til en servicekontrakt. Nu opereres der med tilsvarende servicekontrakter til samme køretøjer på niveau af 40 øre pr km.
TTN har spurgt hos Scania Biler A/S, der er den største lastvognsforhandler i landet, hvor selskabet også har stor dækning i Syd- og Sønderjylland, om der er sket nogen ændringer på markedet for servicekontrakter inden for den seneste tid.
- Generelt kan vi mærke, at branchen i stigende omfang efterspørger komplette serviceløsninger med bl.a. vedligeholdelse og reparation, trailerservice, dæk, vask, hydraulik, tankservice osv. Når en stor leverandør pludseligt forsvinder fra det syd- og sønderjyske marked, er det naturligt, at kunderne her har ekstra fokus på at finde andre leverandører, der tilbyder stabilitet og fleksibilitet på serviceområdet. Det er netop, hvad Scania Biler satser på med vores One Stop Shopping-koncept, siger Jens Egeskov, der er direktør for service og logistik hos Scania Biler A/S.
- Heldigvis har vi kapacitet til at betjene endnu flere kunder, end dem vi har i dag, så vi hilser nye kunder meget velkomne, tilføjer han.