23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremtidens vinderbranche

Niklas Ward fra Schenker Consulting sagde forleden højt, hvad mange tænker: Kan tingene ikke bare blive som de er?

Niklas Ward fra Schenker Consulting sagde forleden højt, hvad mange tænker: Kan tingene ikke bare blive som de er?

Af Gwyn Nissen

Han gav selv svaret: Nej. Vi lever i en verden med konstante forandringer og selv om det ind i mellem kan virke hæsblæsende, så kræver den verden vi lever i fleksibilitet og omstillingsparathed – ikke mindst af transport- og logistikbranchen.

Til gengæld er der også masser af muligheder. Professor Torben Pedersen fra CBS ser således transport- og logistiksektoren som en klar vinderbranche i fremtiden.

Lad os bare tage nogle af mulighederne:

E-handel skaber forandringer i handelsmønstrene, når folk i mindre grad går i butikker, men i stedet handler på nettet. Det kræver mere transport. Butikkerne skal nemlig stadig have varer på hylderne – måske lidt færre end i dag - men nu skal hr. og fru Jensen også have pakker leveret direkte til døren.

Outsourcing ændrer transportmønstrene, når producenten ikke længere selv fremstiller alle dele, men i stigende grad benytter sig af underleverandører. Delkomponenterne skal transporteres fra underleverandøren til producenten. Altså også mere transport.

Globaliseringen betyder, at danske virksomheder køber ind i hele verden – lige fra komponenter til færdigvarer. Til virksomheder og til forbrugere. Også det giver øget transport.

Tre bud på, hvorfra vi kan forvente flere transportopgaver i fremtiden. Men det er nye måder at gøre tingene, når transport- og logistikbranchen dels skal flytte med sine kunder ud i den store verden, dels skal organisere transporten helt ud til villakvarterne.

Niklas Ward giver endnu et bud på forandringens vinde: Virksomheder bør efter hans mening konstant se på deres logistik setup. For hvad der var rigtigt i går, behøver ikke være godt i morgen.

Også heri ligger der nye muligheder for transport- og logistikbranchen – men altså kun for dem der er fleksible og omstillingsparate.

gn@transporttidende.dk
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|