23948sdkhjf

Positiv respons på Maersk-udspil

Maersk Lines topchef Eivind Koldings opsang til containerrederierne hilses velkommen - men afskiberne vil se handling i stedet for ord.

Maersk Lines topchef Eivind Koldings opsang til containerrederierne hilses velkommen - men afskiberne vil se handling i stedet for ord.



Eivind Kolding gjorde sig på TOC-konferencen i Antwerpen i denne uge til talsmand for en mere innovativ og kundeorienteret containerrederi-sektor. Maersk Lines topchef advarede rederierne mod at tro, at markedet ikke kunne forandres radikalt på kort tid. Han henviste blandt andet til det faktum, at op mod hver anden container bliver forsinket – et faktum, der gør containerrederierne sårbare-

Eivind Kolding fremhævede den amerikanske IT-gigant Apples evne til at opfinde og leverer produkter, der opfylder behov som kunderne ikke anede de havde – herunder MP3-afspilleren iPod og smartphoneen iPhone.

- De der stopper med at lytte til markedet, fordi de mener deres metoder og produkter er for etablerede til at mislykkes ... vil mislykkes. Se på Apple: i løbet af de sidste ti år har selskabet to gange givet kunderne hvad de ønskede, endnu før de selv vidste, at de ville have det. Og i den proces har de snuppet markedet for personlige musikafspillere og mobiltelefoner fra etablerede, men alligevel helt uforberedte aktører på markedet.

Hvad kan containerskibsfart lære af dette? At selv om en industri er veletableret, kan den godt være få år fra at blive fuldstændig overhalet af en ny teknologi. Og at marked og kundernes adfærd tvinger virksomhederne til aldrig at glemme, hvad kunderne virkelig ønsker - herunder de behov, som de ikke engang selv er klare over, sagde Eivind Kolding ifølge maritimedanmark.dk.

Maersk Line har udpeget tre områder, som rederiet forventer vil blive centrale kundekrav i fremtiden - uovertruffen pålidelighed, ukompliceret forretningsførelse, og de bedste miljøpræstationer.

- Så selv om vi står over for nogle grundlæggende udfordringer, hvorfor ikke se disse som fantastiske muligheder, spurgte Kolding retorisk.

Prædiken og praksis

- Koldings budskab er som talt ud af vores mund, siger Nicolette van der Jagt, generalsekretær i European Shippers Council.

- Men det er en tung arv Kolding skal forsøge at overvinde. Rederierne leverer stadig færre containere til tiden, og indførelsen af slow steaming skete hen over hovedet på kunderne. Den forlængede leveringstid har skabt mange problemer, siger van der Jagt og fastslår:

- Det vil nok ikke komme bag på mange, at afskiberne er noget skeptiske, når rederne taler om øget kundeservice og pålidelighed. Den skepsis vil Mærsk også blive mødt med, når de nu gør sig til talsmand for et synspunkt, som afskiberne har råbt op om i årtier. Det afgørende spørgsmål bliver, om Mærsk kan praktisere det de nu prædiker.

Det skriver maritimedanmark.dk med Journal of Commerce som kilde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11