23948sdkhjf

Erhvervsskadelige røde afgifter på mobilitet

Debatindlæg fra Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre

Debatindlæg fra Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre



Der er desværre mange erhvervshæmmende tidsler at finde i den røde buket, som S og SF har præsenteret i form af den økonomiske plan, ”Fair Løsning 2020”.

En plan, der retteligen burde hedde ”Gæld og grønne skove”. Generelt er planen præget af ønsketænkning og fugle på taget. Det eneste konkrete finansieringsforslag i planen er massive skatte- og afgiftsstigninger andragende 30 mia. kr. i 2020.

Blandt disse stikkende tidsler finder vi forslaget om, at transporterhvervet skal lænses for yderligere kørselsafgifter på 1,5 mia. kr. om året. Denne ekstra røde skat på mobilitet ville svække væksten og konkurrenceevnen, idet omkostningerne til den uundværlige transport af gods stiger – til skade for danske virksomheder og danske forbrugere.

S og SF ønsker at anvende provenuet fra nye lastbilafgifter til en kunstig sænkning af billetprisen i den kollektive trafik. Et ædelt formål, men erfaringsmæssigt er der tale om et virkningsløst initiativ.

Der skal helt andre initiativer til for at gøre den kollektive trafik mere attraktiv, herunder bedre sammenhæng på tværs, bedre service og øget rettidighed.

Venstre afviser på det kraftigste de røde planer om at lægge yderligere afgifter på mobilitet. De vil nemlig gøre os alle sammen fattigere. Vækst og flere jobs i den private sektor skabes ved at styrke konkurrenceevnen, ikke ved at svække den.

Det handler om at sikre grundlaget for varig velfærd i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063