Nej til røde lastbilsafgifter
Skatteminister Peter Christiansen var forleden i samråd i Folketingets Trafikudvalg om S og SF’s forslag om at hæve provenuet fra kørselsafgifterne for lastbiler.
Ministeren benyttede lejligheden til at redegøre for regeringens plan, der introducerer kørselsafgifter på statsvejene i Danmark i 2013. Ministeren forventede, at taksten ville blive ca. 1 kr. pr. km.
Socialdemokraternes og SF’s forslag, der skal give yderligere 1,5 mia. til statskassen for at finansiere takstnedsættelser i den kollektive transport, vil ifølge DI Transport betyde, at lastbilerne skal betale 2 kr. pr km.
Det vil ifølge skatteministeren betyde, at man vil komme i strid med EU’s eurovignettedirektiv, der fastslår, at man kun må opkræve afgifter, der svarer til lastbilernes slid på infrastrukturen. Alternativ ville alle veje i Danmark skulle omfattes, og det vil kræve et helt nyt teknologisk system, der endnu ikke er opfundet.
I DI Transport ryster man på hovedet af oppositionens forslag.
- Vi kan så tilføje endnu et stort hul i S og SF’s plan for Danmarks økonomi, og vi deler fuldt ud skatteministerens vurdering af, at EU-reglerne heldigvis forhindrer oppositionens idéer om overbeskatning på lastbilerne, siger Rune Noack fra DI Transport.
På samrådet oplyste skatteministeren også, at afgifter på lastbilerne vil have en negativ indvirkning på væksten i Danmark, og at sådanne afgifter vil ramme det danske eksporterhverv.
- Der er ingen tvivl om, at afgifter på transport har en negativ indvirkning på den vækst, der ellers skulle sætte skub i Danmark igen, siger Rune Noack. Det vil være de mest transporttunge eksporterhverv, der bliver hårdest ramt. Det vil f.eks. betyde, at landbruget vil opleve, at danske landbrugsvarer bliver dyrere og dermed sværere at sælge i de tyske supermarkeder.