EU vil stoppe tysk dobbeltbeskatning af diesel
Danske vognmandsorganisationer har vundet gehør i EU for skarp kritik af tysk praksis med dobbeltbeskatning af dieselolie.
Tysklands omstridte opkrævning af dieselafgifter fra udenlandske lastvogn med uoriginale brændstoftanke strider ikke mod EU's regler. Derfor vil Europakommissionen nu ændre reglerne.
Det er en fælles indsats foretaget af ITD og DTL, der nu har ført til et forslag fra Kommissionen om, at EU-landenes afgiftskontrol af brændstoftanke og deres indhold skal tage højde for, at der normalt laves forskellige udformninger af tankene, som ikke er standardmonteret fra fabrikken.
Kommissionens forslag kommer efter, at Tyskland siden sommeren 2010 har brugt de nugældende EU-regler til at foretage en dobbeltbeskatning på brændstof, der har været medbragt af danske lastbiler, men hvor tanken ikke er en såkaldt standardtank.
- Den tidligere skatteminister bekræftede over for os, at definitionen på en standardtank i EUs energibeskatningsdirektiv medfører, at en stor del af de erhvervskøretøjer, der tanker diesel i Danmark, men bruger brændstoffet i Tyskland, vil blive udsat for en dobbeltbeskatning. Samtidig bekræftede Kommissionen, at dobbeltbeskatning ikke må ske, siger DTLs chef for erhvervspolitisk afdeling Ove Holm.
AfgiftsrefusionOve Holm peger på, at skatteministeren derfor har bedt sin administration om at tilrettelægge en ordning for tilbagebetaling af energiafgift i tilfælde, hvor der er betalt både dansk og tysk afgift af samme motorbrændstof. Ifølge oplysninger fra Skat vil tilbagebetalingsordningen blive iværksat i løbet af juni måned. DTL lover, at man vil informere nærmere når ordningen er på plads.
- I det udkast til direktiv om energibeskatning, der nu er kommet fra Kommissionen, henvises der direkte til henvendelserne fra ”nogle vognmandsorganisationer”, og der er ingen tvivl om, at skatteministerens medvirken har skubbet på og tvunget Kommissionen til ikke blot at overse problemet. Dette her er et godt eksempel på, hvordan både fælles organisationsarbejde og opbakning fra regeringen kan rykke noget i EU, siger Ove Holm.
EnstemmighedHan er meget tilfreds med, at skatteministeren gik i brechen for branchen – og nu tilsyneladende er ved at lykkes med at få ændret vilkårene for anvendelse af brændstoftanke. Det vil være oplagt, at Danmark påtager sig opgaven at få forslaget stemt igennem, når Danmark er formand for EU i andet halvår 2012. Det bliver, i parentes bemærket, ikke nogen let opgave, da der kræves enstemmighed mellem alle lande.
ModhageDTL finder, at der desværre også er en meget ubehagelig torn i Kommissionens forslag i form af en stigning i dieselafgiften. DTL har i sit høringssvar udtrykt stærk bekymring for stigningen og i stedet peget på indførelse af en såkaldt ”erhvervsdiesel”, hvor beskatningen er lavere ved erhvervsmæssig brug og samtidig ensartet i hele EU.