Danske godstog i drastisk fald
Trods politiske ønsker om det modsatte, så er den danske godsbanetrafik faldet til en fjerdedel på godt 10 år.
Det er ikke nogen overraskelse i transport- og logistikbranchen, at lastbilen har udkonkurreret godstoget herhjemme. Det er sket selv om at politikerne i et par årtier har erklæret deres kærlighed til den mere miljøvenlige godsbane.
Men ambitionerne om at få mere gods fra vej til jernbane har været forgæves, selv om staten har postet store beløb i den danske godsbanedrift.
En artikel i epn.dk konstaterer at ikke bare er mængden af gods på skinner faldet til en fjerdedel på bare 10 år, så det nu kun er omkring en procent af den nationale danske godstransport, der går på skinner.
Hvor danske godsbaneselskaber for 10 år siden ejede hele 3.100 godsbanevogne, så er antallet i dag nede på 153.
Kedelig Europa-rekordØkonomerne i OECD vurderer, at Danmark er det land i Europa, hvor der transporteres mindst gods på skinner.
Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mener at indførelse af en kilometerafgift på lastbiler - som den tyske maut - vil gøre jernbanen mere konkurrencedygtig.
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), mener det kræver store investeringer i godsterminaler og flere jernbaneskinner, hvis godset skal lokkes til at tage toget i stedet for lastbilen.
Men i DI Transport tvivler direktør Michael Svane på, at udviklingen kan vendes.
- De høje politiske løfter om at flytte gods fra landevejen til en mere miljøvenlig transport på jernbanen er ikke lykkedes. Hverken i Danmark eller i EU. Og der er heller ikke noget, der tyder på, at godstransport på jernbane for alvor kommer til at vinde markedsandele, siger Michael Svane ifølge epn.dk.