23948sdkhjf

Bjerggeder fra Mercedes

Vanflash: Mercedes demonstrerede stærkt 4X4 program i de italienske Alper.

Vanflash: Mercedes demonstrerede stærkt 4X4 program i de italienske Alper.



Af Lars Lassen

Der var ingen modelnyheder på programmet, da Mercedes-Benz for nyligt inviterede europæisk motorpresse til at køre offroad i Alperne. Men den store tyske bilfabrikant ville gerne præsentere sit samlede 4X4 produktprogram, når det gælder lette kommercielle køretøjer.

Mercedes Vito/Viano er mindste medlem af Merceces-Benz offroad-familie, når det gælder varebiler. Derefter følger Mercedes Sprinter. Mindre kendt er nok Mercedes Vario – den store kassevogn, der endnu ikke har fået noget nævneværdigt facelift, selv om den har været på produktprogrammet siden slutningen af 70’erne.

Men selv om Vario ligner noget, der hører hjemme i en Olsen-bande-film, så er klassikeren fulgt med tiden. Motoren er i dag en Euro5 motor, der anvender Mercedes-Benz brændstofbesparende BlueTec-teknologi.

I standardudgaven har Vario total vægte på 6,5 til 7,5 tons, der kan køres på et ’lille kørekort’ i Tyskland. Firehjulstræk bringer totalvægten op 7,5-8,2 tons.

Fordelen er naturligvis den høje nyttelast på op til 4650 kilo.

Sprinter

På det danske marked er Mercedes Sprinter 4X4 nok mere interessant, da de fleste varianter kan køres på et almindeligt kørekort.

Firehjulstrækket aktiveres ved tryk på en knap. Samtidig aktiveres det elektroniske ’traction system’, der forhindrer at hjulene spinner.

Dermed er det i praksis let at køre offroad, da automatikken holder styr på kræfterne, så føreren blot skal holde høje med, hvor han kører, når det går over ’stok & sten’.

Anti-spin-systemet er integreret i Sprinterens ESP-system, der tilhører seneste generation, der kan tilpasse sig bilens lastningsgrad. Det gælder også, hvis der er en trailer på krogen.

En demonstration af en Vito, der foretog en simuleret undvigemanøvre, hvor traileren normalt vil skride ud og gøre det svært at kontrollere vogntoget, viste at selv om trailere skred ud, så blev vogntoget omgående og udramatisk rettet op.

Motor-udvalget starter ved en 4-cylindret commonrail diesel på 129 hk og slutter med en 6-cylindret commonrail diesel på 190 hk, så der er kræfter til selv de mest krævende offroad-opgaver.

Dieselpartiklfilter er standard, så bilerne lever op til Euro5-normerne. Som en option kan kunden oven i købet vælge at opgradere til den skrappe EEV-standard.

Der kan vælges mellem en manuel 6-trins gearkasse eller automatgear. For dem, der har brug for en rigtig skrap offroader, så kan Sprinter også leveres med reduktionsgear.

Undervognen er hævet med 110 millimeter ved forakslen og 80 millimeter ved bagakslen. Det gør Sprinter tilstrækkeligt højbenet til terrænkørsel.

Vito

Som nævnt anvender Vito 4X4 samme teknologi som Sprinter, blot med andre motorer og gearkasser.

Motor-progammet består af en ny 4-cylindret CDI diesel i to varianter på henholdsvis 136 og 163 hk. Partikelfilter er standard.

Fælles for de tre Mercedes-modeller er at de alle imponerede, selv om de blev sat på krævende prøver i et italiensk grusværk.

Sprinter og Vito klarede også en tur på glatbane med bravour, mens en svimlende tur på en hjulvej op i 1600 meters høje med smeltevand fra de sneklædte alpetinder, piblende ned ad klippesiderne viste, at selv om Vito 4X4 ikke er nogen fuldblods offroader, så klarer den forbløffende meget.

ll@transporttidende.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078