Iveco klar med Euro 6 uden brug af EGR
Lastvognsproducenten Iveco slår på tromme for Euro 6 motor uden EGR (udstødningstilbageførsel)
TORINO - Chefudvikler ved FPT (Fiat Power Train), Rudolf Ellensohn, som tidligere har bebudet, at det kan lade sig gøre at opfylde de skrappe miljøkrav i Euro 6-normen uden anvendelse af EGR, har nu bekræftet det er tilfældet.
Kernen i den nye "kun SCR" teknologi er en optimeret forbrænding og en patenteret teknologi til NOx behandlingen, som vil reducere 95 procent af partikelmassen.
Dertil kommer en speciel AdBlue styring, der dynamisk optimerer tilsætningen af AdBlue, hvor Iveco har et patent omkring AdBlue-teknologien.
Desuden er der specielle sensorer, der registrerer det aktuelle niveau i udstødningen. Samtidig er motorsiden blev optimeret med et højere indsprøjtningstryk, nydesignede stempler med større slaglængde som giver større volumen og en kraftigere krumtapaksel.
Det har betydet at de nuværende 8 og 10 liters Cursormotorer i Euro 5 serien er vokset til henholdsvis 9 og 11 liters slagvolumen i den nye Euro 6 version, mens Cursor 13 forbliver på 13 liters slagvolumen.
Iveco har også forsøgt at holde det hele så kompakt som muligt. I den nye SCR-enhed er der både en SCR-katalysator, et Oxykat partikelfilter og en CUC-katalysator (katalysator for reduktion af ammoniak). Det gælder også for Adblue-injektorerne og de nødvendige sensorer, som også er integreret i én kompakt enhed.
Teknikken er fra Ivecos side "at være tilgængelige, når kunderne ønsker det" og finder anvendelse lige nede fra den lille Tector 4 motor med 160 hk og 580 Nm i drejningsmoment og op til den store Cursor 13 med 560 hk og 2500 Nm.
De nye Euro 6 motorer er bl.a. på grund af den forholdsvis dyre efterbehandlingsteknologi væsentlig dyrere end de nuværende Euro 5 motorer, og da der stadigvæk ikke gives nogen former for skatterabat til Euro 6 nogen steder, så er incitamentet til at anskaffe nye lastvogne med Euro 6 motorer endnu forsvindende lille.