23948sdkhjf

Scania i brændstof-duel

Hanna Fange og Peter Röder stiller op mod hinanden i to nye Euro6-lastbiler.

Hanna Fange og Peter Röder stiller op mod hinanden i to nye Euro6-lastbiler.



Scania Transportlaboratorium AB’s chauffør Hanna Fange stiller op i en usædvanlig dyst mod den erfarne tysk chauffør Peter Röder fra transportvirksomheden TSL. De to kører torsdag i to helt ens standard Scania R 480 Euro6 4x2-trækkere med 3-akslede sættevogne på i alt 40 tons vogntogsvægt og dyster om, hvem der kan køre længst på literen.

Starten går fra Scanias hovedkvarter i Södertälje til Nyscan A/S i Vordingborg i Danmark, hvor Scania Transportlaboratorium har indrettet en ”skifteplads” for deres regelmæssige transporter mellem Södertälje og Scanias monteringsfabrik i Zwolle i Holland.

I Vordingborg står de to duellanter af for at holde deres obligatoriske hvil, mens lastbilerne fortsætter mod Zwolle med to andre chauffører bag rattet.

Efter 11 timers pause i Vordingborg returnerer de to chauffører i to andre Scania R 480 med præcis samme specifikationer til Södertälje.

- Formålet med brændstofduellen er at vise, at det er muligt at opnå et så lavt dieselforbrug som ca. 25 liter/100 km med standard 40-tons EU-vogntog i normal drift. Det kræver blot, at gode chauffører behandler deres køretøj med omhu, siger lederen af Scania Transportlaboratorium, Anders Gustavsson.

Lidt bedre

Han peger på, at mange vognmænd er tilfredse, når deres lastbiler går 31-32 liter pr. 100 km.

- Men der er ingen grund til, at det ikke kan gøres endnu bedre, siger Gustavsson.

Udover forskning driver Scanias Transportlaboratorium en lille del af Scanias logistik, idet det råder over 20 trækkende enheder og 70 trailere til transport- og testbrug.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079