Askesky skaber usikkerhed
Men noget tyder på, at „faren“ er ved at drive over.
Tyske lufthavne - herunder Bremen, Hamborg og Berlin – var midlertidigt lukkede tirsdag og i store dele af det nordeuropæiske luftrum, måtte fly tage omveje, for at komme udenom den islandske askesky. SAS, Lufthansa og andre selskaber måtte aflyse enkelte afgange mod nord, men kaosset er udeblevet.
Askeskyen fra den islandske vulkan Grimsvötn skaber først og fremmest usikkerhed, fordi flyselskaberne frygter masseaflysninger i lighed med dem fra april 2010. Her kostede seks dages askesky-kaos flyselskaberne op mod 18 milliarder kroner.
Ryanair flyver gennem skyenI et forsøg på at bevise, at askeskyen fra Island ikke er farlig, sendte det irske lavprisluftfartsselskab Ryanair tirsdag et fly gennem det skotske luftrum. Det irske selskab var indædt kritiker af luftfartsmyndighedernes beslutning om at lukke store dele af det europæiske luftrum på grund af en askesky sidste år, skriver epn.dk.
- Der var ingen synlig vulkansk aske og ingen spor efter vulkansk aske på flyet, hverken på dets vinger eller i dets motorer, hedder det erklæringen fra Ryanair, som også har fået skriftlig dokumentation fra flyets producenter.
Ryanair siger efter dets flyvning, at den røde zone, der er indført i det skotske luftrum, ikke eksisterer.
I mellemtiden viser aktuelle undersøgelser fra tyske Jülich, at askeskyen hænger lavt – nu i tre-fire kilometers højde og således generer den ikke ruteflyene, der flyver i ca. ti kilometers højde.