Mislykket forsøg på politisk pres
Godt at transportminister Hans Christian Schmidt har modstået presset i Mols Linie-sagen, mener FDL.
I forbindelse med lukningen af Aarhus-Kalundborg-ruten peger Preben Skjøth fra Frie Danske Lastbilvognmænd på, at Danske Speditørers og Dansk Erhvervs forsøg på at redde ruten er ”ynkelig”, da de selv er årsag til lukningen ”ved at presse priserne så langt ned, at de åbenbart økonomisk uduelige Mols-Linje folk ikke har kunnet få godsruten til at hænge økonomisk sammen”.
- Derfor er det faktisk en befrielse, at transportminister Hans Christian Schmidt har kunnet modstå presset, og at han har gjort det klart, at det må være markedskræfterne, der suverænt afgør om der fortsat skal være en færgerute mellem Aarhus og Kalundborg – og at det reelt er et privat anliggende at gøre noget ved det, skriver Skjøth. Altså ikke flere statspenge i færgeruten og ikke noget med at presse Mols-Linjen eller en anden operatør til at smide gode penge efter dårlige.
- Selvfølgelig har Martin Aabak (direktør for Danske Speditører, red.) ret i, at det for miljøet og trafikafviklingens skyld vil være bedst med en rute over Kattegat. Men Martin Aabak glemmer behændigt, at hans egne har været en stærkt medvirkende årsag til, at Mols-Linjen nu truer med en lukning, mener Preben Skjøth.
- Det er ganske vist ledelsen i Mols-Linjens egen skyld, man ikke har kunnet få økonomien til at hænge sammen, fordi man gav efter for et gigantisk pres fra speditørerne og de helt store kørselsrekvirenter, som – udover at have presset sig til en fed kæmpe-rabat – tilmed har tjent på færgepriserne, når de har brugt bl.a. selvkørende vognmænd. Derfor ville det ikke være rimeligt, at politikerne går ind i sagen, ej heller selv om det også går ud over ret mange sagesløse vognmænd, der kører en ordentlig forretning, skriver Skjøth.