Lukning af kombi-rute gavner klimaet
Opsigtsvækkende beregninger viser, at lukningen af Mols-Liniens kombirute mellem Århus og Kalundborg sparer klimaet for mellem 19.000 og 29.000 tons CO2 hvert år.
Det fremgår af et svar fra klima- og miljøminister Lykke Friis (V) til Eigil Andersen (SF), der havde bedt ministeren redegøre for, hvor meget ekstra CO2 nedlæggelsen af kombiruten vil koste klimaet.
Det er beregninger fra Transportministeriet, der ved hjælp af den såkaldte TEMA2010-model viser, at der spares op til 19.000 tons CO2, hvis godset på kombiruten i stedet bliver kørt på lastbil.
Hvis al gods på ruten i stedet køres på godstog, så vil det angiveligt spare klimaet for 29.000 tons CO2 årligt.
Over for ing.dk indrømmer Eigil Andersen, at han er overrasket over svaret.
- At tog udleder mindre CO2 svarer til det, jeg forventede, men at vejtransport også reducerer udledningen, havde jeg ikke regnet med, siger Eigil Andersen.
Det fremgår ikke af artiklen på ing.dk, hvorfor færgeruten klarer sig så dårligt i klimasammenligningen med lastbiler og godstog.
20.000 lastvognstogTransportministeriets beregninger er baseret på, at al gods på Mols-Liniens kombirute transporteres mellem Århus og Høje Taastrup. I virkeligheden transporteres det gods – primært i form af lastvognstog og uledsagede trailere – der i dag anvender færgeruten mellem Århus og Kalundborg, til og fra en lang række destinationer spredt over store dele af Jylland og Sjælland.
De omkring 260.000 lastvognstog, der sidste år tog færgen, vil kun delvist kunne flyttes over på skinnerne, når kombiruten lukker. Dermed er det udsigt til en ganske kraftig stigning i den tunge trafik på den i forvejen stærkt trafikerede motorvejsstrækning mellem Århus og København.
Det fremgår ikke af svaret fra klima- og miljøministeren, hvor meget det vil påvirke den øvrige vejtrafik i form af øget trængsel, flere køer med øget CO2-udledning til følge, luftforurening og øvrige miljøkonsekvenser, samt den øgede risiko for trafikulykker og øget slidtage på vejene.
Det har Eigil Andersen nu bedt transportministeren redegøre for.