DTL: Behov for tryghed
Det er vigtigt for branchen, at de politiske beslutninger er kloge og gennemtænkte, og at de ikke medfører unødig bureaukrati, siger formand Jørgen Egeskov på DTLs generalforsamling.
- Vi har brug for politiske beslutninger, der spiller sammen med vores hverdag som vognmænd – og ikke pludselig går ind og rammer os som en tyv om natten, siger Egeskov, der kritiserede kommunerne – og konkret Køge – for mangel på respekt for branchen.
- Selvfølgelig skal kommuner kunne indrette sig fornuftigt i forhold til dens borgere og dens behov. Men nogle gange glemmer de kommunale politikere, at de også har et erhvervsliv, der ikke bare skaber arbejdspladser i kommunen, men også sikrer et byliv i centrum, siger DTL-formanden, der mener, at politikere ved at tvinge lastbiler ud af centrum rammer sig selv og byen langt hårdere.
- På kort sigt vil det myldre ind med varebiler og små lastbiler, og til syvende og sidst vil politikerne stå med en lastbilfri by, der samtidig har mistet en stor del af det liv og den dynamik, som byen engang havde, siger Jørgen Egeskov.
Han konstaterer, at Køge – der indførte en forbudszone uden at høre de berørte parter – har måttet trække i land igen.
- Bl.a. på grund af DTLs politiske arbejde i sagen. Det har været en lang proces for både kommunen selv og for DTL – og det kunne have været undgået med en god dialog om tingene, inden de drastiske ændringer blev sat i værk, mener Jørgen Egeskov.
Han hæfter sig ved, at transportministeren i sin rapport om ”Effektiv godstransport i byerne” siger, at det kunne ”overvejes at give staten beføjelse til at foretage en central regulering, som det er tilfældet på miljøområdet.”
- DTL mener ikke, at politikerne skal vente på næste forbudszone, men i stedet skal de konstatere, at den nuværende lovgivning ganske enkelt ikke virker. Der skal strammes op nu, kræver DTL’s formand.