DTL: Øget effektivitet
Hvis vognmænd fortsat skal være attraktive som udbydere af godstransport, skal de hele tiden blive mere effektive og kunne følge kundernes skiftende behov.
Effektiv transport kræver to ting: at vognmændene kan komme frem til tiden, og at de kan køre med mere gods end tidligere.
Det sagde formand Jørgen Egeskov på DTL’s generalforsamling i Aalborg.
- Og hvorfor skulle vi ikke kunne køre med mere gods? Med det rette sikkerhedsudstyr er en tungere lastbil jo ikke farligere end en lettere, siger Egeskov, der betegner det som en stor dag da totalvægten og akseltrykket blev hævet (gældende fra 1. juli).
DTL fik en række ønsker opfyldt, og arbejder på at få tre ønsker mere opfyldt:
• Forøgelse af totalvægten fra 44 ton til 46 ton på 5-akslede vogntog
• Forøgelse af totalvægten fra 48 ton til 50 ton på 6-akslede vogntog
• Forøgelse af totalvægten fra 54 ton til 56 ton på 7-akslede vogntog
- Især vil forøgelsen fra 48 til 50 ton betyde en kæmpegevinst for både transporterhvervet og samfundet i form af renere luft og større trafiksikkerhed, siger Jørgen Egeskov.
DTL arbejder også på, at der ikke blot gives mulighed for at køre med 4-akslede påhængsvogne – men også med 4-akslede sættevogne – på 30 ton.
Egeskov glædede sig også over modulvogntogenes succes.
- Man kan sige, at jo mere vi kan transportere, desto færre lastbiler er der brug for. Det har fået nogle til at frygte, at vi så rammer vores egen branche. Vi er nødt til at tænke på længere sigt med stigende effektivitetskrav og med stigende godsmængder og stigende miljøkrav.
Jørgen Egeskov konstaterede, at Danmark i forbindelse med modulvogntog er foregangsland i Europa.