23948sdkhjf

DTL: Øget kontrol

Der er et efterslæb i politikontrollen på vejene.

Der er et efterslæb i politikontrollen på vejene.



DTL har fået politiet til at oplyse om forseelser begået af udenlandske chauffører.

- Vi havde længe en mistanke om, at de ikke blev kontrolleret pga. sprogvanskeligheder, men det afviste politiet. Nu er de første statistikker så kommet, og vi kan se, at de udenlandske chauffører snyder dobbelt så meget med deres kørehviletid, og at alt for mange af dem slet ikke betaler den danske Vejbenyttelsesafgift, konstaterede Jørgen Egeskov på DTLs generalforsamling i Aalborg.

Han peger på, at både danske og udenlandske chauffører skal overholde reglerne.

- DTL vil ikke acceptere, at snyderne har fordele frem for de lovlydige. Derfor må kontrollen forbedres, også selv om det også her betyder flere ressourcer til politiet, siger Jørgen Egeskov.

DTL har en fornemmelse af, at fremgangen i kontrollen er på vej hos politiet – det hjalp med politisk bevågenhed på området.

- Og vi ser positivt på ideen om, at virksomhedskontrollerne skal flyttes over i Trafikstyrelsen, så politiet har mere tid til kontrollen på vejene.

Groteske domme

- En ting er kontrollen – en anden er dommene, konstaterede Jørgen Egeskov, der mener, at køre- hviletidssagerne har antaget til tider groteske former:

- Og det nytter ikke længere at sige, at det objektive straffeansvar udelukkende er en nødvendighed, fordi vognmanden ellers presser sin chauffør unødigt.

DTL mener, at mangler nogle vigtige nuancer i reglerne, så der kan opnås nogle retfærdige domme.

Jørgen Egeskov fortalte en vognmand, der instruerede sine ansatte nøje i reglerne. Men to af de ansatte overtrådte alligevel reglerne ved privat brug af en lastbil uden vognmandens vidende.

- Det ville politiet give en stor bøde for. Vognmanden nægtede og førte med støtte fra DTL sagen til dørs ved domstolene. For DTL var sagen principiel. Men i retten var der ingen retfærdighed – der var jura. Østre Landsrets dom var klar: Vognmænd, der lader chaufførerne køre hjem i lastbilen, er underlagt reglerne om objektivt straffeansvar omkring køre- hviletid, selv om chaufføren uden vognmandens tilladelse eller vidende kører svinkeærinder i lastbilen efter fyraften, så reglerne om køre- hviletid dermed overtrædes, forklarede Egeskov.

Han opfordrede vognmændene til at være meget opmærksomme på konsekvenserne, hvis de tillader, at chaufføren kører hjem i lastbilen.

- Reglerne om køre- hviletid foreskriver, at vognmanden kun kan pålægges et bødeansvar, når kørslen er foretaget i hans interesse. I den konkrete sag drejede det sig om to chauffører, hvor den ene kørte i motionscenter, og den anden kørte private ærinder i lastbilen på vejen hjem. Begge forhold medførte, at reglerne om den daglige hviletid blev overtrådt på grund af for sen hjemkørsel fra henholdsvis motionscenter og det private ærinde. Så selv om det med rette kan hævdes, at denne type kørsel ikke er udført i vognmandens interesse, så valgte landsretten alligevel at dømme vognmanden for det objektive straffeansvar omkring køre- hviletid, fortæller DTL-formanden.

Vognmandens interesse

I landsrettens begrundelse for dommen blev der lagt vægt på, at i tilfælde, hvor vognmanden giver sine ansatte chauffører lov til at benytte virksomhedens lastbiler til kørsel til og fra arbejde, så skal denne kørsel anses for at være foretaget i hans interesse. Dette gælder også, selv om chaufføren ikke kører direkte hjem til bopælen efter arbejdstids ophør.

- Vi er kommet for langt ud, kære politikere. En lastbil kører aldrig for sjov i vognmandens. Nu må tiden være kommet til, at der bliver gjort noget ved det objektive straffeansvar, så chaufførerne selvfølgelig fortsat skal beskyttes i forhold til urimeligt pres fra deres arbejdsgivere, men hvor arbejdsgiverne omvendt også skal beskyttes, hvis de er helt uden skyld i forseelsen – og har gjort deres for at undgå forseelser, siger Jørgen Egeskov.

Tag kørekortet

- Alt for mange useriøse vognmand og chauffører overtræder køre-/hviletidsreglerne, kører med dobbelte førerkort eller magneter. Det er en svinestreg og det betyder, at det er opad bakke for de seriøse og lovlydige vognmænd, mener formand for Kjøbenhavns Vognmandslaug, Jørgen K. Jensen, under den efterfølgende debat.

- Derfor er jeg en stor tilhænger af flere kontroller, store bøder, og fratagelse af tilladelser, så vi kan komme de useriøse vognmænd til livs.

DTL-formand Jørgen Egeskov sagde for egen regning, at groft snyderi i form af dobblte førerkort eller brug af magnet burde føre til fratagelse af kørekort samt beslaglæggelse af lastbilen i en måned.

- Så skulle i se, hvordan det ville virke, sagde Egeskov.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094