DTL: Konkursrytteri rammer de ærlige
Det er unfair konkurrence, når en konkurs bruges til at opnå en ny konkurrencefordel, mener DTL’s næstformand Leo Jensen.
- Vi har alt for ofte i transportbranchen set virksomheder drevet i selskabsform lukke den ene dag for så at køre videre den næste i samme eller under nyt navn. Den nye virksomhed har typisk på favorable vilkår overtaget hele den konkursramte virksomheds udstyr og kontrakter. Det skal stoppes, siger Leo Jensen.
- Alle kan naturligvis uforskyldt gå konkurs, så derfor støtter vi forslaget om, at de mennesker, der har drevet en ordentlig forretning, men alligevel er gået konkurs, ikke skal rammes, men at man alene skal gå efter konkursrytterne.
Men DTL undrer sig samtidig over, at ikke flere af den konkursramte virksomheds dispositioner bliver omstødt, da de ofte ikke har noget forretningsmæssigt sigte.
- Dispositionerne er typisk kun foretaget for at bringe aktiverne i kreditor-ly og kunne forsætte i en ny virksomhed. Dette bør have større fokus hos kuratorerne, og de skal være mere vakse, lød opfordringen.
Tak hr. ministerLeo Jensen konstaterede med tilfredshed, at der i den kommende godskørselslov fortsat vil være et obligatorisk kursuskrav for kommende vognmænd og et egenkapitalkrav på 150.000 kr.
- Tak for det, hr. minister, sagde Leo Jensen. Det glæder os i DTL, der var blandt de dele af branchen, der pressede hårdt på for at beholde de to elementer i godskørselsloven af hensyn til professionalismen i den danske transportbranche.
- I DTL har vi gennem mange år kæmpet for at højne uddannelsesniveauet for både vognmænd og chauffører. Vi ønsker et faglært erhverv med høje standarder og normer. Også kun ad den vej kan vi forbedre erhvervets image. Derfor er løsningen ikke at sænke overliggeren til et EU-minimumsniveau. Tværtimod burde overliggeren hæves i EU, mener Leo Jensen.
I forbindelse med den kommende ændring af godskørselsloven opfordrer DTL transportministeren til at indføre ”svenske tilstande” ved at kræve godskørselstilladelse, hvis man vil transportere gods for fremmed regning - uanset transportmidlet.
´- Vi ser også frem til, at det af den kommende godskørsel fremgår, at man skal have godskørselstilladelse, hvis man kører gods for fremmed regning med en registreret traktor eller en varebil under 3.500 kg, siger Leo Jensen.
Desuden ønsker DTL at bødeniveauet for at køre ulovlig vognmandskørsel uden tilladelse sættes væsentligt op fra de nuværende 4000 kr. og at der sker en automatisk afregistrering af lastbiler, hvis man ikke længere har vognmandstilladelse.
Indfør en smiley-ordningOle Frederiksen, formand for Nordre Birks Vognmandsforening, foreslog en smiley-ordning til branchen:
- Ordningen virker for fødevare- og restaurationsbranchen og vil også kunne anvendes af transportkøbere i deres valg af vognmænd, der ikke fifler med reglerne, siger Frederiksen, der til gengæld vil køre en hård kurs mod ”platugler og konkursryttere”.
- V ser alt for tid fallerede virksomheder, der fra den ene dag til den anden kører videre i et nyt selskab eller med en stråmand ved at overtage hele den konkursramte virksomheds materiel og kontrakter, siger Frederiksen, der mener, at snyderiet er konkurrenceforvridende og år udover de små vognmænd.
DTL-ormand Jørgen Egeskov håber, at den nye konkurslov kan rydde op i den urimelige konkurrence.