23948sdkhjf

DTL: Krisen kradser fortsat

Antallet af konkurser er stadig højt og rammer også de ældre virksomheder, konstaterer adm. direktør Erik Østergaard på DTLs generalforsamling.

Antallet af konkurser er stadig højt og rammer også de ældre virksomheder, konstaterer adm. direktør Erik Østergaard på DTLs generalforsamling.



- Antallet af konkurser vil sandsynligvis holde sig på et højt niveau et stykke tid endnu, men der er dog tegn på bedring, mener Erik Østergaard. Som ved så meget andet er der også psykologi inde i billedet. For hvis optimismen blomstrede i samfundet, hvis troen på fremtiden førte til flere investeringer, ja så ville det også automatisk føre til flere ordrer til vores branche. Så også på den baggrund håber vi i DTL på, at Danmark får revet sig helt fri af krisen, og optimismen igen vil præge os alle.

Han konstaterede, at lande som Tyskland, Sverige og Kina er godt på vej ud af krisen.

- Men krisen har stadig sit tag i den danske transportbranchen, og derfor er det et billede, vi må forholde os til i branchen, selv om det heldigvis går lidt bedre nu. Skal jeg summere op, så havde branchen det bestemt ikke godt i 2009. Men i 2010 mærkede vi samlet set en smule fremgang, og vi kan i 2011 se frem til, at fremgangen fortsætter – dog desværre kun i moderat tempo. Der er dog ikke udsigt til en egentlig højkonjunktur, siger DTL-direktøren.

Han hæfter sig dog ved, at bedringen i omsætningen skal ses i lyset af, at der samtidig har været en kraftig stigning i dieselolieprisen på 15-20 procent.

- Da omkostninger til brændstof er den næststørste udgiftspost – kun overgået af lønomkostningerne – er det ensbetydende med, at væksten ikke kun kan tilskrives en stigende aktivitet, men også stigende omkostninger. Derfor er vognmandsvirksomhedernes indtjeningsevne ikke umiddelbart blevet forbedret, fastslår Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.051