23948sdkhjf

DTL: Vi kører ikke for sjov

Kørselsafgifter er ikke et virkemiddel til reduktion af klimabelastningen fra godstransport, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

Kørselsafgifter er ikke et virkemiddel til reduktion af klimabelastningen fra godstransport, siger DTL-direktør Erik Østergaard.



- Man ser i de lande, hvor der er kørselsafgifter – oven i købet høje kørselsafgifter – at godset ikke flytter væk fra vejene, fordi der mange gange ikke er et reelt alternativ. Så selv om transport af gods på bane er en vigtig brik i moderne godstransport og bør ske under bedre rammebetingelser – f.eks. tidssvarende kombiterminaler og bedre adgang til banenettet – så er vejen frem ikke at indføre kørselsafgifter på vejene, mener Erik Østergaard.

DTL er tilfreds med, at kørselsafgifter for lastbiler er udsat til tidligst 2013, fordi teknologien til opkrævning af afgifter for, hvor mange kilometer en lastbil kører på de danske veje, endnu ikke er klar. - På den måde undgik regeringen også endnu en dyr, langvarig it-sag på skatteborgernes regning. Var de blevet indført efter f.eks. tysk model, så var der røget måske en halv mia. kr. årligt til afskrivning og forrentning af anlæg samt drift og administration af systemet – bare for at inddrive en ekstra skat på nogenlunde det samme beløb, siger Østergaard.

"Populære" kørselsafgifter

Han konstaterede, at kørselsafgifter er populære hos politikere i mange europæiske lande. For kørselsafgifter på lastbiler kan blive den helt store maskine til at flytte penge rundt mellem landene i Europa.

Det drejer sig i værste fald om op til 3.000 milliarder kroner om året, viser en undersøgelse fra det schweiziske konsulenthus, ProgTrans AG.

- Vinderne bliver især de store lande som Tyskland og Frankrig – og ikke mindst ”opkrævningsindustrien”. Det må vi i DTL advare imod – især i Danmark, som står til store økonomiske tab på den konto, siger DTL-direktøren. Undersøgelsen peger på, at hvis først EU giver de 27 medlemslande endnu friere tøjler i forhold til at kunne kræve ekstra afgifter på transporterhvervet, end de har i dag med det såkaldte Eurovignette-direktiv, vil der for alvor blive flyttet milliarder af kr. fra Europas randstater til især Tyskland og Frankrig.

- Danmark og alle andre lande skal tænke sig rigtigt godt om, når en ændring af Euro-vignetten skal drøftes i EU i den kommende tid, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064