God snak om overhalinger
Under overskriften "Vi skal jo samme vej" tog den samlede lastbiltransportbranche på en landsdækkende Tolerance Tour for at diskutere trafikkultur med chaufførerne og komme motorvejens upopulære elefantoverhalinger til livs.
Touren resulterede ifølge ITD i mere end 800 chaufførinterviews om overhalingsstil. Chaufførerne deltog i tourens interaktive iPad-undersøgelse, hvor de skulle besvare spørgsmål om deres overhalingsvaner. Spørgsmålene var udarbejdet i samråd med FDM og Rigspolitiet og oversat til fem forskellige sprog. Derfor lykkedes det også at komme i tale med mange af motorvejens udenlandske chauffører.
Det glæder Jacob Chr. Nielsen, der er adm. direktør i brancheorganisationen International Transport Danmark, der står i spidsen for kampagneinitiativet.
Jacob Chr. Nielsen erkender, at problemet med elefantoverhalinger går på tværs af nationalitet og farven på nummerpladen:
- Det har været bydende nødvendigt for os at komme i kontakt med de udenlandske chauffører, der også færdes på de danske veje. Derfor er vi enormt glade for den interesse, chaufførerne har udvist ved at deltage i vores spørgeskemaundersøgelse, siger Nielsen.
OpfølgningDen landsdækkende tour er en fortsættelse af kampagnen Holder DK Kørende, der blev landskendt via reklamefilm med rappende chauffører, der blandt andet blev vist på landsdækkende tv i efteråret 2010.
- Reklamefilmene resulterede i en masse respons fra danskere, som syntes, vi var vældigt gode til at rappe og danse. Men flere spurgte, hvorfor vi ikke bare kørte ordentligt ude på vejene, hvis vi ville have befolkningen til at støtte mere op om lastbiltransporten. Det er baggrunden for vores beslutning om at fokusere på vores egen adfærd bag rattet, siger Jacob Chr. Nielsen.
”Vi skal jo samme vej” fortsætter i de kommende måneder med at sætte fokus på smidige overhalinger og god trafikkultur. Kampagnen besøger transportudstillingen Vestfyn Trækker i Ejby den 27.-29. maj og Transportmessen i Vandel den 24.-26. juni.
Her kan besøgende besvare spørgsmål om deres kørevaner i den interaktive spørgeskemaundersøgelse og få en cd med branchens nye lastbilrap – ”Han er for tung”.