23948sdkhjf

EU: Diesel skal beskattes ens uanset tanken

EU-Kommissionen vil ændre regler, der tillader dobbeltbeskatning af diesel i brændstoftanke, der ikke er standard på lastbilen.

EU-Kommissionen vil ændre regler, der tillader dobbeltbeskatning af diesel i brændstoftanke, der ikke er standard på lastbilen.



EU-Kommissionen ønsker, at dieselolie fremover skal beskattes ens, uanset om den er fyldt på standard- eller ikke-standardtanke. Derfor vil Kommissionen ny ændre reglerne om brændstofbeskatning i EU. De nuværende regler i dag anvendes af Tyskland til at opkræve tysk brændstofafgift på al diesel, som udenlandkske lastvogne har med ind i Tyskland i brændstoftanke, der ikke er standard fra fabrikken, selv om der allerede er betalt dieselafgift af brændstoffet i et andet EU-land.

- DTL har sammen med ITD i mange måneder arbejdet for at sikre, at danske vognmandsvirksomheder behandles anstændigt ved den dansk-tyske grænse og ikke beskattes urimeligt på grund af en absurd regel. Vi er nået langt med de danske myndigheder og de danske politikere, herunder skatteministeren, som har lovet en ordning for tilbagebetaling i de tilfælde, hvor en vognmand har betalt både dansk og tysk afgift af den samme diesel. Med det nye forslag har vi nu også EU-Kommissionen med os. Hvis Kommissionens forslag bliver vedtaget kan det træde i kraft 1. januar 2013, men vi håber, at signalet fra EU vil få Tyskland til allerede nu at stoppe sin praksis, så danske vognmænd fortsat kan drive virksomhed over grænserne, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Kommissionens forslag vedrører ifølge Dansk Transport & Logistik (DTL) også principper og satser for beskatning af brændstof. Kommissionen vil opdele nuværende energiafgifter i en CO2-afgift og en afgift baseret på energiindholdet. Formålet er at nedbringe CO2-udledningen i overensstemmelse med EUs energi- og klimamål og påvirke os til at skifte til renere former for energi. Kommissionen vil i den forbindelse også fjerne, hvad den ser som forvridning i beskatningen af benzin og diesel.

Tørre tal

Kommissionens forslag til satser for både CO2-afgift og energiafgift for dieselolie ligger tæt på de nuværende danske afgifter.

Den danske CO2-afgift på diesel er i år 42 øre/liter. Kommissionen forslag svarer til ca. 39 øre/liter. Den danske mineralolieafgift på 252,4 øre/liter diesel ligger over Kommissionens forslag for 2013 på ca. 219 øre/liter og for 2015 på ca. 235 øre/liter.

I 2018 ligger Kommissionens forslag med 257 øre/liter dog en anelse over det nuværende danske niveau, som dog indeksreguleres hvert år frem til 2015 med 1,8 pct, skriver DTL.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062