Modstand mod højere dieselafgifter
EU pusler med at hæve minimums-skatterne for diesel.
Forslaget bliver præsenetert i morgen, og skal afløse de hidtidige energiskatter, der blev fastsat for ti år siden. Der er dog ikke mange, der levner denne ændring i EU’s energiskattereform den store chance, idet skatte- og toldanliggender kræver enstemmighed. Blandt andet har Tysklands kansler Merkel afvist en forhøjelse af energioafgifterne.
I EU bliver der imidlertid stadig kæmpet for sagen, idet fortalerne peger på, at diesel næppe bliver dyrere i lande som Tyskland, Danmark mm. da den hjemlige dieselafgift (2,52 kr./l) i forvejen er højere end EU’s mindsteskat på 33 cent (2,48 kr./l).
Frie Danske Lastbilvognmænd kritiserer EU-forslaget:
- Forslaget vil nemlig betyde, at dieselafgiften ikke alene kommer på niveau med benzin, men også, at dieselolien reel bliver dyrere end benzinen. Faktisk et sted mellem 50 og 54 øre dyrere på liter. Man behøver ikke at være økonom for at kunne regne ud, hvad det vil bringe med sig af ulyksaligheder og økonomiske problemer over for en gruppe, som i forvejen slås med økonomien, skriver FDL i en kommentar.