Syvakslet vogntog til Højrup
Højrup Vognmandsforretning I/S, Brdr. Nielsen i Højrup ved Ringe har netop fået leveret en ny fireakslet Scania R500.
Den skal sammen med en ny treakslet SVF påhængsvogn anvendes til transport af korn og foderstoffer.
Dermed er den fynske transportvirksomhed helt klar til at udnytte den højest mulige vogntogsvægt på 54 ton for vogntog på 18,75 m, som træder i kraft den 1. juli.
Det nye chassis er en Scania R500 LB 8x2 på fuld luftaffjedring med Scania vejesystem, og er bl.a. udstyret med en V8 motor i en Euro-5 version, Scania gearkasse med Opticruise fuldautomatisk gearskifte uden koblingspedal samt integreret retarder.
Førerhuset er CR 19 highline-version med bl.a. træ/læderrat, luksus stole, der har selestrammere, 19” TV/DVD, udtrækskøje, som kan trækkes ud fra 700 til 900 mm og låsene er med fjernbetjening som også har lyskontrolfunktion.
I instrumentbordet er der en integreret 6,5” Farveskærm, der bl.a. kan vise vognens aktuelle akseltryk, og desuden er vognen også udstyret med Scania Driver support.
Opbygning fra SkelhøjeTippeladsopbygningen med udfaldssider samt den komplette påhængsvogn er bygget af Skelhøje Vognfabrik.
Forvognens opbygning omfatter et 6700 mm langt tippelad, med sidehøjde på 1650 mm. Ladet er bl.a. udstyret med rustfri bund, K5 stolper, letvægts værktøjskasse fra Bevola, aluminiumsafdækning i højre og venstre side, en standard SVF lygtebagende m. diode lygter samt trin på bagsmækken.
Tilkoblingsanordningen er en luftbetjent 57 mm kobling.
Den 3-akslede SVF påhængsvogn er udstyret med et tippelad på 7800 mm i længden og sidehøjde på 1650 mm.
Egenvægten er holdt ned på 5800 kg, hvilket udløser en lasteevne på 18.200 kg.
Påhængsvognens lad er også bygget med en rustfri bund, K5 stolper og er udstyret med BPW skviebremse-aksler, der kører på hjul med alufælge i størrelsen 385/65 R22,5. Bremsesystemet er et Wabco EBS-anlæg, med RSS og bagenden er en standard SVF med diode baglygter.
Lakeringen er lavet af Sydfyns Autolak, mens Nima Reklame i Ringe har lavet skriftarbejdet og IN-Truck i Padborg har stået for den indvendige polstring af førerhuset.
Salgskonsulent Peter Madsen, Scania Biler A/S, Odense, har stået for salg og levering det nye Scania chassis, men Skelhøje Vognfabrik har solgt og leveret opbygningen og påhængsvognen til Bent Nielsen i Højrup.