Transporterhvervet - et vækstlokomotiv
Kommentar til temperaturmåling på transportsektoren fra Dansk Erhverv.
En af nationens største udfordringer er den dårlige produktivitetsudvikling. Dansk Erhverv har derfor taget temperaturen på transporterhvervet, hvor det viser sig, at transportvirksomhederne skaber 25 pct. mere og speditionsvirksomhederne hele 3 gange mere værdi end erhvervslivet som gennemsnit.
- Det er godt, men ikke godt nok, siger markedsdirektør Martin Aabak, Dansk Erhverv, og fortsætter:
- Tallene gør mig stolt på erhvervets vegne, men der er fortsat en række lavthængende frugter, der kan høstes, hvis samfundet giver os mulighed herfor. Så transporterhvervet i endnu højere grad kan være en del af løsningen på samfundets udfordringer.
Øget brug af modulvogntog, mulighed for mere læs på lastbilerne, et opgør med de besværlige regler og fokus på uhensigtsmæssigheder i infrastrukturen og planlægningen er en del af opskriften på bedre produktivitet i transporterhvervet, men der er i høj grad også behov for fokus på øget forskning og udvikling inden for logistik og transportkoncepter.
- Samfundet spilder dagligt 200.000 timer på trængsel. Heraf er erhvervslivets andel 75.000 timer eller 10.000 stillinger på årsbasis. Det har vi ikke råd til. Transporterhvervet nævnes ofte som en af synderne her, men erhvervstrafikken fylder i virkeligheden ikke meget på vejene. Der er pt. indregistreret 2,1 mio. biler til privatkørsel og godt ½ mio. erhvervskøretøjer fra taxaer til tunge lastbiler, påpeger Martin Aabak.
- Det er ikke kun de fysiske rammer, der er afgørende. Erhvervet skal have endnu større fokus på mulighederne for samarbejde med forskerne og på videreudvikling af den høje standard, som har været det danske transporterhvervs adelsmærke i en lang årrække, slutter Martin Aabak