Opgrader lastbilen fra Euro 3 til EEV
Finsk udstødningskoncern stiller store miljøforbedringer i udsigt.
Det finske selskab Proventia, der på Transport 2011 i Herning udstillede deres avancerede filterløsninger og løsninger til eftermontering af SCR-katalysatorer, hævder, at deres produkter kan forbedre lastbilernes miljøklassificering markant.
Det er ifølge Proventia muligt, at forbedre en Euro3-lastvognsmotors miljøklasse til Euro 5 eller endog til EEV, ved at eftermontere firmaet SCR-katalysator.
Som udstillingslokale på Transport 2011 benyttede selskabet en ombygget tidligere hestetransporter. Bussen er udstyret med to udstødningssystemer, hvor det ene er det oprindelige, hvor bussen er klassificeret som en Euro 3. Det andet er et avanceret system, hvor udstødningen går gennem en SCR-katalysator og dermed er bussen hævet til det betydelig renere EEV-niveau, hvilket også fremgår af den finske registreringsattest.
Koncernen, der har mange års erfaring inden for skibs og kraftværksindustrien, satser meget på både opgradering af busser, lastvogne og off-roadkøretøjer som traktorer og entreprenørmaskiner.
På spørgsmålet om der er nogen køretøjer i Danmark, der er blevet udstyret med en Proventia-løsning, som har medført en bedre miljøklassificering, siger teknisk direktør ved KCS Emission Control, Jørgen Komi:
- Det er endnu så nyt, at vi ikke har leveret nogen i Danmark. SCR-katalysatoren er dog godkendt af Tüv i Tyskland og vi sørger for at det bliver indføjet i det pågældende køretøjs registreringsattest.
Jørgen Komi fortæller også, at KCS Emission Control og Proventia er i dialog med Trafikstyrelsen.
På billedet ses fra venstre teknisk direktør Jørgen Komi KCS Emission Control og Petri Saari, der er vice president for salg ved Proventia.