23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

2010 var et godt år for dansk søfart

Det er bedømmelsen i Søfartsstyrelsens netop offentliggjorte årsrapport.

Det er bedømmelsen i Søfartsstyrelsens netop offentliggjorte årsrapport.

- 2010 var et krævende men også spændende år, og det er positivt, at det lykkedes at fastholde vækst under dansk flag; også i et år, hvor det globale skibsfartsmarked fortsat var præget af den økonomiske krise, udtaler Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth.

Søfartsstyrelsen fremhæver, at Danmarks førerposition på søfartsområdet blev fastholdt, da bruttotonnagen voksede i 2010 fra 11,5 mio. til 12,3 mio.

Med ændringen af lov om sikkerhed til søs, har Danmark tiltrådt FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold. I forbindelse med lovændringen er der også indført en ny sikkerhedspakke for fiskeriet, der bl.a. rummer krav om lastelinjemærker og periodiske syn på mindre fiskeskibe.

Der er fremdrift i arbejdet med at skabe sejladssikkerhed for det stigende antal krydstogtsskibe i de polare egne. Der er fortsat støtte i IMO til de danske mærkesager, herunder at polarkoden gøres risikobaseret, så der kan tages hensyn til blandt andet årstid og isforekomster, at de konstruktionskrav, som anvendes for danske skibes sejlads i Arktis, vil indgå i koden, samt at der anvendes overdækkede redningsbåde ved sejlads i polarområderne.

Søfartsstyrelsen konstaterer med tilfredshed, at antallet af alvorlige arbejdsulykker på danske skibe og antallet af tilbageholdelse af danske skibe i udenlandske havne fortsatte i 2010 den nedafgående tendens. Danmark blev i 2010 igen udnævnt til at være en Qualship 21 nation af den amerikanske kystvagt, og er fortsat i top fem på hvidlisten i Paris-MoU.

Der er dog lidt skår i glæden, da Danmark kun opnåede en 8. plads i placeringen på Tokyo-MoU hvidlisten.

Pirater

Danmark er i 2010 indgået i ReCAAP samarbejdet, der gennem videndeling, kapacitetsopbygning og samarbejdsaftaler skal modvirke pirateri i Asien og Det Indiske Ocean.

Emissioner

Søfartsstyrelsen konstaterer, at det lange seje træk med at sikre globale og ikke-konkurrenceforvridende regler om reduktion af skibsfartens emissioner fortsætter. I 2010 medvirkede Danmark både til færdiggørelse af et udkast til bindende regler for nye lastskibes energieffektivitet og i en evaluering af forslag om markedsbaserede brændstofsbidrag. Forhandlingerne i FN’s internationale søfartsorganisation (IMO) blev imidlertid vanskeliggjort på grund af markant forskellige holdninger til flagneutralitet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078