Kørselsafgifter til debat
Politisk debat – uden politikere – viste næsten bred enighed om et nej til kørselsafgifter.
Af Lars Lassen
Dagens første politiske debat på Transport 2011, der satte fokus på kørselsafgifter, foregik uden politikere fra Christiansborg. Til gengæld var der ikke mangel på faste politiske holdninger, da fem branchefolk debatterede politikernes appetit på nye indtægter.
- Danske bilister betaler i forvejen rigtigt mange penge til statskassen. Kun en tredjedel vender tilbage i form af transportinfrastruktur. Så der er bestemt ikke brug for flere afgifter, sagde Erik Østergaard, adm. direktør i Dansk Transport & Logistik.
Han var stærkt kritisk over for regeringens planer om en såkaldt grøn kørselsafgift, der skal hente en halv milliard kroner til statskassen fra lastbiltrafikken. Afgiften skal kun pålægges lastbiler, mens personbilerne slipper, fordi regeringens planer om intelligente kørselsafgifter er endt i dybfryseren, da Holland har opgivet at betale for teknologien.
Direktør Michael Svane, DI Transport betegnede den politiske interesse for kørselsafgifter på lastbiltransporten som ”dansen om guldkalven”.
Dansen om guldkalven- Det er meget tvivlsomt, at det vil få den adfærdsregulerende effekt, som politikerne ønsker. Det viser erfaringerne fra den tyske og schweiziske maut, sagde Michael Svane.
Han erkendte samtidig, at der faktisk er et reelt behov for flere penge til udbygningen af infrastrukturen.
Mens der var bred enighed om, at kørselsafgifter skal være intelligente, hvis det skal lykkedes at påvirke trafikanternes adfærd og at det kun ville have effekt på personbilstrafikken, fordi der her er et reelt alternativ til bilen i form af den kollektive trafik, så mente direktør Martin Aabak, Danske Speditører, at kilometerafgifter også kan have en positiv effekt på vejgodstransportens afvikling.
- Vi er villig til at debattere intelligente kørselsafgifter, hvis der bliver tale om afgiftsomlægninger og ikke bare nye skatter. En positiv effekt vil primært kunne opnås ved roadpricing på personbiler. Men det er ikke politisk populært.
Konkurrenceevne under presFrygten for at kørselsafgifterne blot bliver en ekstra beskatning af transportsektoren var udbredt.
- Danmark står over for en enorm økonomisk udfordring fra udlandet, fordi vores konkurrenceevne er under et kolossalt pres. Ekstra skatter på mobilitet vil være dræbende for den danske konkurrenceevne. Der er brug for dyrere, men bedre mobilitet, hvis vi skal sikre væksten, sagde Michael Svane.