Transport 2011: Citylogistik i centrum
Transportbranchen bad under Transport 2011-debat okm internationale regler for miljøzoner og citylogistik-ordninger.
Citylogistik har fået særlig politisk bevågenhed i de senere år. Derfor var lastbilernes nødvendige færden i byerne et oplagt debatemne, da Transport2011 i Messecenter Herning tog hul på den første af fire godstransportpolitiske debatter.
Panelet bestod af repræsentanter for transportbranchen og politikere fra Christiansborg. Det var dog kun højrefløjen i dansk politik, der var repræsenteret - og derfor var der forudsigelig enighed om det meste.
Ens regler takPresset for en mindre synlig vareforsyning til butikkerne i byerne kommer først og fremmest fra lokalpolitikere i de større byer. Det har allerede ført til flere eksempler på uheldige lokale tiltag, som den omstridte forbudszone i Køge, der forbød lastbiler over 18 tons totalvægt i bykernen.
- Det er hverken rimeligt eller rationelt, når man indfører lokale særregler, der udelukker bestemte vogntogstyper. Derfor siger vi klart nej til kommunale særregler på det her område. Her skal der gælde fælles nationale regler, så vognmændene frit kan leverer varer over hele landet, sagde Kristian Pihl Lorentzen (V), der samtidig fastslog, at der er behov for mere effektiv og miljøvenlig varedistribution i byerne.
Kollegaen Kim Christiansen (DF) var enig og advarede mod det han kaldte ’Claus Bondam-løsninger’, hvor man kun kan få leveret varer i halvdelen af byen.
- Der skal være plads til alle i byerne. Og vi vil gerne være med at arbejde konstruktivt for løsninger, så vi kan få varer ud til forbrugerne på en effektiv og miljøvenlig måde, sagde Kim Christiansen.
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport betegnede kommunal enegang som ødelæggende for den effektivitet og dermed miljøet, som alle efterspørger.
- Alle ønsker en levende by. Det forudsætter en effektiv og dynamisk varedistribution.
International takMartin Aabak, Danske Speditører, hilste den politiske forståelse for behovet for overordnede nationale regler for miljøzoner og eventuelle citylogistikordninger. Han opfordrede dog danske politikere til at tænke endnu bredere.
- Der er ingen økonomisk vækst uden en effektiv og fri varedistribution. Det gælder også i byerne. Varedistributionen er i dag hverken en lokal eller national udfordring. Den er international og virker på tværs af grænserne. Derfor er tiden ikke til national dansk enegang, men til fælleseuropæiske regler og krav, så konkurrencen på godstransportområdet ikke forringes, sagde Martin Aabak.