23948sdkhjf

DTL med i stor kampagne mod højresvingsulykker

Ny cyklistkampagne skal gøre opmærksom på de farer, der opstår når lastbiler svinger til højre.

Ny cyklistkampagne skal gøre opmærksom på de farer, der opstår når lastbiler svinger til højre.



Det er Rådet for Sikker Trafik, der i samarbejde med Trafikstyrelsen, Dansk Transport og Logistik, Dansk Cyklist Forbund, står bag en forårskampagne, der skal gøre cyklister og bilister opmærksomme på de farlige situationer, der kan opstå, når lastbiler skal svinge til højre.

Anledningen er, at med det bedre vejr, der kommer med foråret, vil der også komme flere cyklister på vejene.

- Derfor er der et øget behov for information lige nu. Og god information om de farlige situationer har hidtil – sammen med den store mediebevågenhed om emnet – været med til at reducere antallet af de alvorlige højresvingsulykker, der i 2008 toppede med hele 11 dræbte. En person, der kommer til skade i trafikken, er en for mange, så derfor har partnerne bag kampagnen valgt endnu en gang at køre kampagne imod højresvingsulykker. DTL opfordrer både lastbilchauffører og cyklister til at være ekstra opmærksomme, hver gang en lastbil skal dreje til højre, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Pengene til kampagnen kommer fra aftalen om Bedre Mobilitet fra 26. november 2010, hvor der blev afsat 3,3 mio. kr. til kampagnen mod højresvingsulykker.

- Det glæder mig meget, at denne kampagne sætter fokus på at holde øje med hinanden i trafikken. Det er vigtigt, at vi hver især tager ansvar for at færdes sikkert - ikke mindst i vejkrydsene. Hvis både cyklister og bilister har øje for de farlige situationer i trafikken, kan vi forhåbentlig få færre af de frygtelige højresvingsulykker, siger transportminister Hans Christian Schmidt i en kommentar.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062