23948sdkhjf

Den britiske regering ønsker længere trailere

Det britiske transportministerium har netop lavet en høring for at teste reaktionerne på en plan om at tillade længere trailere.

Det britiske transportministerium har netop lavet en høring for at teste reaktionerne på en plan om at tillade længere trailere.



Målet er at forøge længden for sættevognstog med 2 meter til 18,75 og beholde en vægtgrænse på 44 ton vogntogsvægt.

Forøgelsen vil kunne forøge den britiske lastbilflådes kapacitet med 13 procent og samtidig vil der kunne spares ca. 100.000 ton CO2 udslip hver år.

Maksimallængden for hængervogntog skal fortsat være på 18,75 m.

- Vejtransporten er af vital betydning for økonomien ved at sørge for at varer og tjenesteydelser er tilgængelige i hele landet. Forslaget vil gøre det muligt for transportfirmaerne at anvende større trailere og det vil bidrage til at gøre vognmandserhvervet renere og grønnere, siger transportminister Mike Penning.

- Samtidig vil det gøre vognmændene mere effektive gennem højere fleksibilitet uden at det går ud over sikkerheden. Jeg håber, at alle med en interesse i dette spørgsmål vil tage tid at kigge på denne høring, og lad os høre deres synspunkter på den foreslåede ændring.

Forbavselse over tidspunkt

Flere fra transportbranchen har dog udtrykt forbavselse over timingen for høringen, hvor debatten om standardtraileren indtil videre ikke har ført til nogen ændringer.

Debatten kan endog risikere at medføre en beslutning om at totalhøjden for lastvogne bliver lagt fast til 4,00 m i hele EU, en beslutning, der vil ramme hårdt på det britiske ørige.

I Storbritannien har man nemlig ligesom i en række andre lande, som f.eks. Frankrig og Sverige, ikke nogen maksimalhøjde der er fastsat ved lov, og det betyder at mange køretøjer er 4,5 m og endog op til 5,0 m høje

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062