DK-lastbiler fastholder andenplads i grænsetrafikken
ITD-Konjunkturindeks: Lastbiltrafikken over landegrænserne har stabiliseret sig på et niveau på ca. 6 procent over lavpunktet i 2009.
Østeuropæiske lastvogne øgede deres markedsandel en anelse fra fjerde kvartal 2010 til første kvartal i år, så den nu er oppe på 18,7 procent. Men det rækker slet ikke til at fravriste danske lastvogne andenpladsen på de grænseoverskridende lastvognstransporter. Dansk indregistrerede lastvogne øgede nemlig deres markedsandel med 1,4 procent fra i forhold til kvartalet før.
Over det sidste år har danske lastvogne øget deres andel af lastbiltrafikken over landegrænsen, samt Scandlines færgeruter og over Øresund, til 25,9 procent.
Det er en forbedring på hele 4,5 procent over de sidste 12 måneder.
Tysk indregistrerede lastvogne er stadig den ubestridte leder med en markedsandel på 40,7 procent.
- Det er meget glædeligt, at danske lastbiler igen har fremgang, siger analytiker Lone Niebuhr fra ITD, der dog tager et forbehold.
- På den anden side står det ikke helt klart, hvorfor nedgangen for østeuropæiske lastbiler er så markant. Man kan desværre frygte, at det skyldes forholdene på det danske transportmarked, hvor især eksportaktiviteterne er på et meget lavt niveau med pressede fragtrater.
StabiliseringITD’s Konjunkturanalyse viser, at den internationale lastbiltrafik over landegrænserne ligger på et stabilt niveau på cirka 6 procent højere end perioden fra 1. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010, hvor finanskrisen sendte trafikken i bund.
Der er målt en dagstrafik på 4.560 lastbiler i døgnet i 1. kvartal 2011, og det er 2,3 procent lavere end 4. kvartal 2010. Denne nedgang er dog formentlig mest udtryk for en sæsonsvingning, som også er set tidligere år.
- Noget tyder på, at vi har lagt den værste del af krisen bag os, men det er samtidig vigtigt at bemærke, at tallene stadig synes at variere mere fra kvartal til kvartal, end de gjorde før krisen, siger Lone Niebuhr.
ModulvogntogITD’s statistik rummer blandt andre emner også en opgørelse over antallet af lastbiler over 20 meter, som er kørt ind i Danmark via Øresund. Antallet af modulvogntog opgøres særskilt. Mod forventning er trafikken med modulvogntog næsten den samme, som da det danske forsøg startede i slutningen af 2008. I første kvartal 2011 var der 38 modulvogntog om dagen – kun 4 procent af lastbilerne over 20 m.