23948sdkhjf

FDL: Unfair konkurrence øger problemerne

Finanskrise havde et godt tag i landevejstransportbranchen – også i 2010.

Finanskrise havde et godt tag i landevejstransportbranchen – også i 2010.



- Samtidig kan vi konstatere, at finanskrisen ikke er det egentlige problem. Problemet er desværre en udbredt femte kolonne-virksomhed, styret af folk, som i egen deres begærlighed er bedøvende ligeglade med, om det er en dansk eller en rumænsk bil, de piner de sidste blodsdråber ud af, bare det er billigt nok at få varerne transporteret, sagde formanden for Frie Danske Lastbilvognmænd, vognmand Christian Jensen, Frederikshavn, på FDLs generalforsamling i Vejle.

- De har haft succes med at få sig møvet ind lige der, hvor deres løfter om billig transport er sød musik i ørene, nemlig i Dansk Industri, fortsatte Christian Jensen. At man så skal opleve at deres håndlangere bl.a. er polerede og tilmed fremtrædende dobbeltmoralske organisationsfolk, er selvfølgelig dybt skuffende.

Christian Jensen var ikke bleg for at indrømme, at mange ting i hans beretning var genbrug fra tidligere – men det er fordi problemerne stadig er de samme.

- Når der ikke ændres på et erhvervs konkurrence-vilkår, vil tiden helt automatisk forværre situationen i takt med, at de sidste ressourcer pines ud af bankkontoen og menneskene bag virksomhederne. Og når det kun er idealisterne, der er tilbage og der ingen seriøs tilgang er til erhvervet, kan man vel godt frygte for fremtiden, siger Christian Jensen.

Han holdt dog fanen højt for optimismen og på FDL´s vegne, og så glædede han sig over, at bestyrelsen i International Transport Danmark ikke fik sin kandidat, Kim Johansen, valgt til bestyrelsen, men at Inge-Merete Koch fra Odense tog kampen op – og vandt.

- Om ikke andet, synes jeg, at vi alle bør glæde os over, at der trods alt også i ITD er mennesker, der tør sige stop og vil kæmpe sammen med os mod snyd og ulovlig arrangeret cabotage-kørsel m.m., siger Christian Jensen.

Anderledes krise

- Krisen i dag er anderledes, påpegede han. For udover entreprenør/bygge og anlægs-vognmændene, er der jo en masse gods at køre med: Det er bare ikke danske biler med danske chauffører, der kører med det længere.

Og det er alles problem, mener FDL-formanden, der ser et lille lyspunkt, at der tilsyneladende er udsigt til en lidt større aktivitet på bygge og anlægs området i året 2011.

- For os, der er på det marked, der skamrides af de store aktører, er der jo ikke nogen umiddelbar udsigt til, at vi foreløbig kan øjne en positiv ændring. Ja, man kan spørge sig selv, om en ændring / tilbagevenden til såkaldte mere normale gamle dage er realistisk at drømme om. Jeg tror godt, man kan konkludere, at de gamle dage aldrig vender tilbage, som vi kendte dem, konstaterer Christian Jensen.

FDL-succes

Han tror dog, at FDL’s ustandselige angreb på og kritik af den manglende kontrol af snyd, konkurs-rytteri og ulovlig cabotage-kørsel ”omsider er banket ind i hovederne på en del politikere og embedsmænd”.

- FDL får i øvrigt i dag en stor opbakning fra DTL i alle vore sager og ikke mindst når vi er til møde med de forskellige styrelser i København, siger Christian Jensen, der også ser samarbejdsmuligheder i ITD med folk som Inge-Merete Koch og Gert Jacobsen.

- Kigger vi indad i egen forening, er der umiddelbart intet alternativ til den politik, vi har ført i årets løb. Dermed ikke være sagt, at vi hellere end gerne ændrer kursen, hvis der er mere effektfulde metoder, der kan bringe os nærmere en acceptabel hverdag igen, siger Christian Jensen, der gerne vil have drejet debatten derhen, at der bliver en debat om kostprisen på transport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058