23948sdkhjf

Flertal ønsker øget vejkontrol

Et flertal i Folketingets Trafikudvalg kræver en markant styrkelse af politiets vejkontrol over for lastbiler – men justitsministeren afviser.

Et flertal i Folketingets Trafikudvalg kræver en markant styrkelse af politiets vejkontrol over for lastbiler – men justitsministeren afviser.



Det kom frem, da justitsminister Lars Barfod i dag var i samråd i Trafikudvalget på baggrund af tv-udsendelsen ”Bag facaden”, som handlede om bevidst snyd med reglerne om køre- hviletid.

På samrådet kom det frem, at der var bredt ønske fra hovedparten af trafikpolitikerne uanset partifarve om, at antallet af landevejskontroller skulle øges markant.

Ønsket blev dog i første omgang afvist af justitsministeren, da han henviste til, at Danmark allerede i dag udfører flere landevejskontroller, end der kræves ifølge et EU-direktiv.

- I DTL finder vi det glædeligt, at trafikordførerne over en kam bakker op om transportbranchens ønske om flere landevejskontroller. Det er dog skuffende at høre, at justitsministeren i første omgang ikke er indstillet på at øge antallet af vejkontroller i Danmark. I landevejskontrollerne er det nemlig muligt at fange de brodne kar, der bevidst manipuler ved eksempelvis at køre på to førerkort eller monterer en magnet på gearkassen, siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.

Virksomhedskontrol halter

Mens politiet åbenbart er flinkere til at kontrollere lastvogne ude på vejene end EU kræver, så kom det frem på samrådet, at Rigspolitiet ikke udfører det antal virksomhedskontroller, som EU-reglerne foreskriver.

- Derfor er vi i DTL glade for, at der er opnået enighed mellem justitsministeren og transportministeren om at se på muligheden for at overføre den administrative virksomhedskontrol med køre- hviletidsreglerne i transportvirksomhederne fra Justitsministeriet til Transportministeriet. En sådan omlægning af virksomhedskontrollen vil efter DTLs opfattelse kunne frigive ressourcer til at øge antallet af landevejskontroller, siger Erik Østergaard.

Transportkøber ansvar

Transportkøbernes eventuelle medansvar for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne blev også drøftet under samrådet. Her nævnte ministeren, at der allerede i dag eksisterer en mulighed for at pålægge transportkøberen et medvirkeransvar, hvis en given transport er planlagt, så reglerne ikke kan overholdes.

Lars Barfoed måtte dog erkende, at han ikke ved i hvilket omfang politiet rent faktisk har anvendt denne juridiske mulighed i praksis.

- Grundlæggende hviler ansvaret på vognmanden, og det ved transportkøberen godt. Men hvis han risikerer et medvirkeransvar, vil det motivere ham til, at planlægge transporterne, så reglerne kan overholdes, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093