23948sdkhjf

Tvivlsom CO2-gevinst ved LNG-sejlads

Norske erfaringer med flydende naturgas på flere færgeruter viser, at CO2-udledningen er øget med ni procent.

Norske erfaringer med flydende naturgas på flere færgeruter viser, at CO2-udledningen er øget med ni procent.



Dermed skuffer LNG (liquid natural gas), da man havde forventet en mindre reduktion af CO2-udledningen ved skiftet fra tung bunkerolie.

Ifølge ing.dk så viser en rapport fra Rambøll, der analyserer de norske erfaringer med færgedrift på LNG i perioden 2000-2009, at færgernes udledning af CO2 er steget. En del af forklaringen er, at trafikken er øget og færgerne er også blevet større.

Men ufuldstændig forbrænding af naturgassen er hovedproblemet.

- Ved LNG-drift går en del af brændstoffet gennem motoren uden at blive forbrændt. Udslippet af uforbrændt metan kan spise hele besparelsen i CO2-udslippet op, udtaler civilingeniør Terje Norddal fra Rambøll til den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.

Svovl

Hovedargumentet for at skifte til LNG er imidlertid kravet om en reduktion af de sundhedsskadelige kvælstofilter (NOx) og svovldioxid (SO2). Her opfylder den flydende naturgas til gengæld forventningerne fuldt ud, viser de norske erfaringer

NOx-udledningen reduceres med 80-90 procent, mens udledningen af svovldioxid pratisk taget forsvinder.

Rambøll-rapporten bruges nu som ammunition af norske klimaforkæmpere, der påpeger at LNG ikke dur som en løsning på skibsfartens klimaudfordring.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078