Lastbilvognmænd får ikke aftalerne på skrift
Andelen af mundtlige transportaftaler er overraskende stor - selv for de største vognmandsvirksomheder.
Det fremgår af en spørgeskemaundersøgelse, som ITD har gennemført blandt sine medlemmer. Forventningerne var, at der ville være markant forskel på transportaftalerne i små og store vogn-mandsvirksomheder. Forskellene viste sig dog at være langt mindre end forventet.
Hos ITD giver undersøgelsen anledning til at advare mod de mundtlige aftaler, fordi indholdet er svært at bevise, hvis der skulle opstå uenighed. Anbefalingen til medlemmerne er at indgå skriftlige aftaler for at sikre dokumentation af vilkår og betaling for transportopgaverne.
- Skriftlige aftaler eller skriftlig bekræftelse af aftaler er efter ITD’s mening udtryk for en nødvendig professionalisme, siger juridisk konsulent i ITD, Sandra Nørgaard Bertelsen. Samtidig må vi erkende, at traditionen for mundtlige aftaler er meget stærk i vognmandsbranchen. Særlig markant er den store andel af mundtlige aftaler selv i de største af vore medlemsvirksomheder.
Hun noterer sig, at de mange mundtlige aftaler ikke kun er et problem, men også kan ses som udtryk for gode og nære relationer til faste kunder, som vognmændene kører for i årevis.
- Vi ser det dog stadig som et mål at overbevise flere af vore medlemmer om, at brug af skriftlige aftaler og standardvilkår for transportaftaler vil kunne forbedre deres virksomhedsdrift og indtjening, siger Sandra Nørgaard Bertelsen. Det er også et vigtigt formål at forebygge uenighed og tvister, som ofte betyder dyre advokatregninger og økonomiske tab, før sagerne er afgjort med dom eller forlig.
ITDs sekretariat har i 2010 udviklet en særlig standardkontrakt og en tjekliste for transportaftaler, som medlemmerne opfordres til at benytte.
UndersøgelsenResultater fra ITD’s spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmerne viser at:
Hver anden af de store transportvirksomheder indgår overvejende mundtlige aftaler
Hver sjette af de største transportvirksomheder indgår altid mundtlige aftaler
Halvdelen af de mindste transportvirksomheder indgår altid mundtlige aftaler
Hver femte af de små transportvirksomheder indgår næsten altid skriftlige aftaler
Kun hver anden af de store transportvirksomheder indgår helt overvejende skriftlige aftaler eller skriftligt bekræftede aftaler
Kun hver tredje transportvirksomhed har egne standardvilkår
Kun hver femte transportvirksomhed bruger en standardkontrakt