23948sdkhjf

Måske håb for selvkørende vognmænd

En stribe EU-lande – herunder Danmark – beder EU-Kommissionen genfremsætte forsalg om at undtage selvkørende vognmænd for EU’s omstridte arbejdstidsdirektiv.

En stribe EU-lande – herunder Danmark – beder EU-Kommissionen genfremsætte forsalg om at undtage selvkørende vognmænd for EU’s omstridte arbejdstidsdirektiv.



Da Europaparlamentet i sommeren 2010 endeligt vedtog arbejdstidsdirektivet (direktiv 2002/15/EF), så afviste et flertal i parlamentet et forslag om at undtage selvkørende vognmænd fra arbejdstidsdirektivet.

Dermed er de selvkørende vognmænd, der også skal overholde de gældende køre- og hviletidsregler, som alle andre lastvognschauffører, ikke bare fået svært ved at ligge sig ekstra i selen. De er også blevet pålagt betydelige administrative byrder.

Hele miseren bliver ikke bedre af, at myndighederne i en lang række EU-lande erkender, at det reelt er umuligt at kontrollere om de selvstændige erhvervsdrivende chauffører også overholder arbejdstidsdirektivet.

Derfor har en række EU-lande, blandt andet Danmark, nu i et fælles brev bedt EU-Kommissionen om at genfremsætte forsalget om at undtage de selvkørende vognmænd fra arbejdstidsdirektivet.

Brevet, som transportminister Hans Chr. Schmidt netop har underskrevet, er indtil videre underskrevet af England, Tjekkiet og Finland, og flere lande ventes at tilslutte sig.

- Jeg mener, at det er helt afgørende, at de regler, der vedtages i EU, skal give mening i praksis, og de skal kunne håndhæves effektivt. Desværre er denne sag et eksempel på, at konsekvenserne af reglerne ikke har været tilstrækkeligt grundigt belyst. Hertil kommer, at reglerne ikke vil have nogen trafiksikkerhedsmæssig effekt. På det grundlag kan jeg ikke forsvare at pålægge erhvervet en så omfattende administrativ byrde. Derfor har jeg sammen med en række af mine kollegaer besluttet at rette henvendelse til transportkommissær Kallas for at få reglerne taget op til genovervejelse, siger Hans Chr. Schmidt (V).

Støtte fra DTL

Opfordringen til EU-Kommissionen hilses velkommen i Dansk Transport & Logistik.

- Det har hele tiden været DTLs opfattelse, at de regler om arbejdstid for selvstændige vognmænd, som EU har besluttet, ikke har nogen gang på jorden i praksis, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

- Derfor står vi et hundrede procent bag ved det initiativ, som transportministeren tager i denne sag. Og vi forventer også, at Kommissionen hører på den lange række af lande, som simpelthen ikke kan få disse regler til at fungere i praksis.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063