23948sdkhjf

ITD: Kampagne ind i næste fase

Den ITD-betalte imagekampagne Holder DK Kørende er en historisk satsning uden sidestykke i transporterhvervet.

Den ITD-betalte imagekampagne Holder DK Kørende er en historisk satsning uden sidestykke i transporterhvervet.



ITD’s generalforsamling afsatte i 2009 20 millioner kroner i projektet, der efter en intern fase ramte hr. og fru Danmark i august 2010. Nu er branchen klar til næste fase - det langsigtede arbejde med adfærd i transportbranchen.

- Status er, at kampagnen er blevet meget flot modtaget, både internt i branchen og ude i befolkningen, sagde ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen på ITDs generalforsamling lørdag i Padborg.

- Nu står vi så over for kampagnens drøjeste modul, nemlig det der handler om adfærd. Det er det lange seje træk og modsat efterårets fint poleret reklamekampagne, vil adfærdsarbejdet foregå i øjenhøjde – eller som vi kalder det - i ”vejbanehøjde”.

Nielsen mener, at de sager, hvor branchen ikke har orden i eget hus, vil blive ved med at komme op til overfladen. Derfor skal branchen selv rydde op ved at få styr på branchens egen adfærd i dagligdagen.

- Med Holder DK Kørende har vi skabt et godt udgangspunkt for det videre adfærdsarbejdet. Vi har etableret en platform, som vi skal bruge til at skabe en synligt positiv ændring i vores erhverv, mener Jacob Chr. Nielsen.

Ét af de emner, hvor der er enighed om, hvad der er problematisk adfærd, er de meget omtalte elefantoverhalinger. På den baggrund har ITD siden december 2010 arbejdet på en række aktiviteter, der skal sætte fokus på god trafikkultur blandt lastbilchaufførerne på de danske veje – og synliggøre over for medtrafikanterne, at branchen gør noget ved problemerne.

Spilleregler

ITDs idé er at få fastsat nogle spilleregler for de upopulære lastbiloverhalinger, som både branchen og de andre trafikanterne kan leve med.

- Vi vil gerne demonstrere, at der er et alternativ til det totalforbud, som vi i branchen ikke bryder os om. Samtidig vil vi demonstrere, at dette alternativ ikke er totalt anarki i motorvejens yderspor – at vi rent faktisk bekymrer os om vores medtrafikanter og tager et ansvar for at få trafikken til at glide så smidigt som muligt, siger ITD-direktøren.

I uge 15 - ugen efter Transport 2011 – går ITD på en turné til de danske transportcentre og rastepladser.

- Her vil vi kickstarte dialogen med de danske og udenlandske lastbilchaufførerne om smidige overhalinger og god, gensidig trafikkultur, siger Nielsen. Det er ikke en løftet pegefinger, vi kommer med, men en ligeværdig dialog i øjenhøjde med chaufførerne.

ITD vil blandt andet bruge humor og selvironi i adfærdskampagnen og i den forbindelse blev der på generalforsamlingen præsenteret en ny lastbilrap/film. ”Han er for tung” vises på Transport 2011 og skal bremse rådden kørsel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062