ITD: Kvalitetskontrol tak
International Transport Danmark ser ikke oprettelsen af et nyt selvstændigt transportpoliti som afgørende for en styrket lastbilkontrolindsats.
Transportminister Hans Chr. Schmidts idé om et særligt dansk transportpoliti efter tysk forbillede faldt – ikke overraskende – på stengrund i Justitsministeriet. Men selv om mange i transportbranchen netop har set et specialiseret transportpoliti som forudsætning for et effektivt opgør med de brodne kar i branchen, så hilser International Transport Danmark (ITD) det udspil, som transportministeren og justitsminister Lars Barfoed er nået frem til, velkomment.
- Hvordan myndighederne fordeler opgaverne mellem sig, er principielt ikke noget, vi går højt op i, siger Mogens Therkelsen, formand for ITD.
-Vi er først og fremmest tilfredse med, at justitsministeren og transportministeren nu er enige om at skærpe kontrollen med køre-hvile-tids-reglerne. Den svindel med tachografer og hastighedsbegrænsere, som er blevet afsløret i den seneste tid, skal vi til livs. Og mere og bedre kontrol er vejen frem.
VirksomhedskontrolJustitsministeren afviste blandt andet tanken om et selvstændigt transportpoliti, fordi det vil stride mod det danske princip om et enhedspoliti. Justitsministeriet er dog villige til at drøfte en overgang af den såkaldte virksomhedskontrol, hvor politiet i dag reviderer transportvirksomhedens arkiv med køreskiver eller elektroniske tachografdata, for at afsløre overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Det skal i givet fald være Trafikstyrelsen, der skal stå for virksomhedskontrollen i fremtiden.
- Det vil give bedre virksomhedskontroller, og samtidig frigøres ressourcer hos Rigspolitiets Tungvognssektion. Nu skal vi blot sikre, at disse ressourcer anvendes til flere og bedre vejkontroller, siger Mogens Therkelsen.
ITD har tidligere kritiseret politiets statistik over overtrædelser af færdselsloven og køre-hvile-tids-reglerne for at være for generel og for uklar.
- ITD ønsker en styrket dialog med myndighederne om håndhævelsen af de komplicerede regler for tunge køretøjer, men det kræver en høj kvalitet i kontrolindsatsen. Vi ser derfor frem til de lovede drøftelser mellem justitsministeren og organisationerne. Det er vigtigt, at myndighederne bliver holdt fast på løftet om en bedre kontrol – både på den administrative del og ude på vejene. Og det vil vi holde regeringen fast på, fastslår Mogens Therkelsen.