Kølen lagt til Fjord Lines første nye cruisefærge
Markering på det polske værft Stocznia Gdansk i går, hvor stålpladerne til færge nummer to samtidig blev skåret til.
Ved en højtidelighed på det polske værft Stocznia Gdansk markerede Fjord Line i går køllægningen til den første af rederiets to nye cruisefærger, der efter planen skal indsættes i april og november næste år.
Det historiske øjeblik på det polske værft blev markeret af bl.a. rederiets administrerende direktør Ingvald Fardal ved traditionen tro at lægge en mønt – i dette tilfælde en norsk, en dansk og en polsk - i bunden af den første skibssektion. Den symbolske handling skal bringe skib og besætning samt kommende passagerer held og lykke.
Kølstrækninger, som man kender det fra de ”gode gamle” dage eksisterer ikke længere på højteknologiske værfter. I dag bygges skibene i sektioner, hvorefter de svejses sammen til en helhed.
7000 tons stålDet er den norske værftsgruppe Bergen Group Fosen, der på vegne af Fjord Line har fået overdraget opgaven med at bygge rederiets nye cruisefærger. Værftsgruppens samarbejdspartner Stocznia Gdansk udfører stålarbejdet, hvorefter råskibene slæbes til Norge for udrustning ved Bergen Group Fosen nær Trondheim. Den første færge ventes at afgå fra Polen i august.
I alt 7000 tons stål går der til bygning af hvert skib. De får en længde på 170 meter og en samlet dødvægt på hver 4000 tons. Cruisefærgerne udstyres med 306 kahytter - en stor del som suiter. Derudover indrettes skibene med moderne restaurantfaciliteter, caféer, taxfree-butikker samt kursus- og konferencelokaler.
Der bliver plads til 1.500 passagerer. Vogndækket er designet til at rumme 600 personbiler - eventuelt lidt mindre i kombination med lastbiler og stykgods.
Fjord Lines administrerende direktør Ingvald Fardal var synligt tilfreds med de polske værftsarbejderes arbejde. Sammen med rederiets bestyrelse samt ledelsen af Bergen Group Fosen overværede de mange gæster værftets tilskæring af de første stålplader til cruisefærge nummer to på Stocznia Gdansk.