Japans bilindustri lammet
Suzuki fik kun gang i sine fabrikker i to dage – så blev der lukket ned igen.
Det er vanskeligt at skaffe de nødvendige dele til produktionen, oplyser Suzuki. Enkelte af underleverandørerne ligger ifølge bilproducenten i det område, der blev særligt hårdt ramt af det voldsomme jordskælv og den efterfølgende kæmpemæssige tsunami.
Ifølge branchemagasinet "Automotive News" kørte alle bånd på Suzukis samlefabrikker tirsdag og halvdelen af onsdag. De forbliver nu lukkede til og med søndag, skriver epn.dk.
Også Toyotas samlefabrik ligger stille i hvert fald ugen ud, mens Nissan forventer at komme op at køre igen i dag. Det samme gør Honda på tre af koncernens seks fabrikker.
Daimler går også ud fra, at der igen kan produceres lastbiler i Japan. Det vil dog først vise sig, når produktionen er sat i gang. Produktionen har stået stille i en uges tid.
Daimler beskæftiger 13.000 medarbejdere i Japan – de fleste i datterselskabet Mitsubishi Fuso. Daimler har desuden den udfordring, at mange af de udsendte europæiske medarbejdere har forladt Japan. Hvornår de kommer tilbage, er endnu uvist.