AMU-besparelse truer lastbilsimulatorer
Transportsektorens Uddannelsesfond (TSU) søger nye veje for simulatortræning af lastvognschauffører på grund af de nye AMU-regler.
Søgningen til lastvogns- og bussimulatorerne på TSU Simulatorcenter er dykket kraftigt efter årsskiftet, hvor de nye AMU-regler trådte i kraft. Det betød nemlig et farvel til det offentlige uddannelsestilskud, der hidtil har betalt for broderparten af omkostningerne ved AMU-uddannelserne på transportområdet.
Dermed står den succesfulde indførelse af et moderne træningsredskab i uddannelsen af lastvogns- og buschauffører over for en alvorlig udfordring.
Transportsektorens uddannelsesfond anskaffede den første lastvognssimulator i 2002, der senere blev suppleret med yderligere tre lastvogns- og en enkelt bus-simulator, der blev drevet af TSU Simulatorcenter A/S med betydelig succes – ikke mindst efter indførelsen af den lovpligtige efteruddannelse af bus- og lastbilchauffører blev indført i september 2009.
Alene i 2010 tog omkring 3000 erhvervschauffører en lærerig tur bag rattet i de avancerede simulatorer, hvilket ifølge Transportsektorens Uddannelsesfond omtrent svarer til fuldt belagt.
Da behovet derfor tydeligvis er til stede, er TSU’s bestyrelse gået i gang med at søge nye veje for, hvordan simulatorer fortsat kan bidrage til at løfte niveauet i chaufføruddannelserne.
”Sonderingerne omfatter i første omgang henvendelse til relevante myndigheder, men også på sigt en undersøgelse af muligheder for et samarbejde med transportskoler rundt om i landet om placering af simulatorerne på udvalgte skoler.
Bestyrelsen forventer, at disse sonderinger kan konkretiseres inden sommerferien, og det er forventningen at TSU Simulatorcenter A/S afvikles i det nuværende regi i sammenhæng med udmøntningen af de konkrete sonderinger”, skriver TSU i en pressemeddelelse.
Transportsektorens Uddannelsesfond agter fortsat at spille en rolle for den fremtidige udvikling af transportuddannelserne, men med nye metoder.