23948sdkhjf

De nye vægtregler er klar

Ikke alle branchens ønsker er blevet opfyldt.

Ikke alle branchens ønsker er blevet opfyldt.



Den nye udgave af Detailforskrifter for Køretøjer er nu tilgængelig på Trafikstyrelsens hjemmeside og der kan man læse om detaljerne i de nye vægtregler, som træder i kraft 1. juli i år.

De store ændringer er, at:

- Akseltrykket for drivakslen hæves fra 10 til 11,5 ton

- Bogietrykket hæves til 19,5 ton

- Totalvægten for 3-akslede lastvogne hæves fra 24 til 26 ton

- Totalvægten for 4-akslede køretøjer med triplebogie, der overholder reglerne om minimums akselafstand, hæves fra nu 29,5 ton til 32 ton.

- Totalvægt for en 4-akslet påhængsvogn hæves fra 24 til 30 ton, hvis påhængsvognen opfylder kravene om at have to styrende foraksler samt blokeringsfrie bremser.

- Den maksimal tilladte vogntogsvægt hæves fra den nu gældende 48 ton til 54 ton med krav om syv aksler i vogntoget ved mere end 48 ton vogntogsvægt.

Krav

For 4-akslede lastvogne med triplebogie, hvor den forrest og den bagerste aksel er styrende, er der krav om mindst 6,4 meters akselafstand for forreste til bagerste aksel for at kunne nå op på 32 ton totalvægt.

Hvis der i stedet er tale om en fireakslet lastvogn hvor de to forreste aksler er styrende, kan man opnå 32 ton totalvægt, hvis der blot er en aksleafstand på 5,0 m fra forreste til bagerste aksel.

Kan man ikke opnå de nødvendige akselafstande på de fireakslede lastvogn er den højest tilladte totalvægt kun 29,5 ton.

Dermed blev der stort set ikke nogen ændringer i forhold, til det oplæg der blev bebudet i slutningen af 2010 – og ikke alle ønsker blev dermed opfyldt.

Mange vognmænd ville gerne have forhøjet den tilladte vogntogsvægt for 6-akslede vogntog fra 48 til 50 ton, så f.eks. et sættevognstog bestående af en treakslet trækker på 26 ton totalvægt og en trailer med et triplebogietryk på 24 ton kan udnyttes helt ud. Ligeledes er der mange, som gerne ville have haft indført en 4-akslet trailer med et samlet akseltryk på 28 eller 30 ton, så man med en treakslet trækker foran kunne være nået op på 54 ton vogntogsvægt.

Et skridt på vejen

Den gavnlige konsekvens af de nye regler er, at lastbilerne udleder mindre CO2 pr. transporteret mængde gods. Samtidig vurderer brancheforeningen International Transport Danmark (ITD), at tiltaget vil bidrage positivt til en mere effektiv udnyttelse af infrastrukturen og dermed øge produktiviteten i transporterhvervet.

- ITD er meget positiv omkring de nye vægtgrænser, men beklager at det ikke er den samlede pakke fra Vejdirektoratets baggrundsrapport, der nu adopteres, siger teknisk konsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens. At de f.eks. 6-akslede vogntog ikke er med, betyder, at størstedelen af de eksisterende køretøjer ikke vil få gavn af ændringerne – så de helt store fordele for miljø, fremkommelighed og effektivisering må vente lidt endnu.

Fra ITDs side erkender man, at de nye regler er resultatet af et politisk kompromis, foretaget i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, og det kan der ikke ændres på lige nu.

Men ITD arbejder sammen med lastbiltransportens øvrige organisationer videre med at overbevise politikerne om at gå skridtet videre, så alle lastbiler i fremtiden kan fyldes op til gavn for miljø og fremkommelighed.

For kombinationen med de 4-akslede sættevogne er det uafklarede spørgsmål, der afgør, at de ikke er kommet med i denne omgang. Trafikstyrelsen afventer tilbagemelding fra Vejdirektoratet om, hvorvidt 4-akslede sættevogne kan tillades med bogietryk på 30 ton i lighed med 4-akslede påhængsvogne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064