Volvo FMX op i gear
Volvo FMX har fået gennembrud i bygge- og anlægssektoren.
Siden lanceringen i april sidste år er der solgt knap 5000 lastbiler, oplyser Volvo.
- Salget af Volvo FMX har overgået vores forventninger. Allerede efter årets første to måneder har vi solgt halvdelen af de lastbiler, vi havde forventet at sælge hele 2011. Den store efterspørgsel er et bevis på, at vi har indfriet vores kunders behov og evnet at læse branchens meget krævende arbejdsmiljø, siger Claes Nilsson, chef for Volvo Trucks Europadivision.
Billedet viser en Volvo FMX i arbejde i verdens længste tunnel, der er ved at blive bygget på grænsen mellem Schweiz og Italien.
Tunnelen, der udelukkende er beregnet for togtransporter, vil blive en vigtig del i bestræbelserne på at binde jernbanenettet sammen mellem Nord- og Sydeuropa og de store havne i Rotterdam og Genova. Anlægsarbejdet begyndte i slutningen af 90'erne, og tunnelen åbnes i 2017 for trafik. Det forventes, at cirka 300 højhastighedstog dagligt vil benytte tunnelen.
Borearbejdet gennem tunnelen går fremad med en hastighed på 25 meter om dagen. Et af byggeprojektets store udfordringer er at flytte 13,3 millioner kubikmeter af stenmateriale fra boretunnelen. En del af dette materiale bliver anbragt i terrasseformationer, der vil skabe nye bjergprofiler, som naturligt vil indgå i alpelandskabet. Tunnelen bliver 57 km lang.
I forbindelse med byggeriet skal denne Volvo fra Beffa Transporti klare stigninger på op til 22 procent.