23948sdkhjf

Øget kontrol på vej

Transportminister Hans Christian Schmidt og justitsminister Lars Barfoed har drøftet mulighederne for en yderligere effektivisering af lastbil-kontrollen.

Transportminister Hans Christian Schmidt og justitsminister Lars Barfoed har drøftet mulighederne for en yderligere effektivisering af lastbil-kontrollen.



På mødet blev ministrene enige om at fortsætte drøftelserne om effektivisering af kontrollen, herunder mulighederne for en overførsel af den administrative kontrol med køre-hviletidsreglerne i transportvirksomhederne til Transportministeriets ressort. Der var endvidere enighed om, at landevejskontrollen fortsat skal ligge hos politiet.

- Jeg har haft en meget positiv drøftelse med justitsministeren om, hvordan vi i fællesskab kan arbejde for en yderligere effektivisering af kontrollen med vejgodstransporterne, siger transportminister Hans Christian Schmidt. Jeg har noteret mig, at justitsministeren på mødet tilkendegav, at han ville indkalde erhvervets organisationer og politiet til en drøftelse af en effektivisering af vejkontrollen, og jeg ser meget frem til det videre arbejde på området.

En forudsætning for et velfungerende vejgodstransporterhverv er, at reglerne på området håndhæves konsekvent for at skabe lige vilkår for virksomhederne. Dette kræver et effektivt kontrolsystem hos de involverede myndigheder på området, påpeger ministeren.

Det handler både om at sikre lige konkurrencevilkår mellem alle vognmænd, og det handler om at sikre, at de regler, der er fastlagt for at sikre trafiksikkerhed, miljø, mv., også bliver overholdt.

- Både justitsministeren og jeg selv har stor fokus på at sikre et effektivt og velfungerende vejgodstransporterhverv, hvor der gribes konsekvent og hurtigt ind overfor de” brådne kar” i branchen, siger Hans Chr. Schmidt.

DI Transport er positiv

Organisation glæder sig over stor fokus i regeringen for at skabe en effektiv kontrol.

- Heldigvis er det langt de fleste, der opfører sig ordentligt, og generelt er i branchen, er der da også den holdning, at det er helt uacceptabelt, at der desværre er nogle, der konkurrerer på ulovligheder, siger Rune Noack fra DI Transport.

Han mener, der skal dæmmes op for ulovlighederne.

- Derfor ser vi frem til en drøftelse med justitsministeren og politiet af hvordan kontrollen kan effektiviseres, siger Noack, der gerne ser den administrative kontrol af køre- og hviletid flyttet til Transportministeriet, hvor man i forvejen har kontrollen med godskørselsloven.

- Vi har gennem længere tid arbejdet for at få adskilt de mindre tastefejl og småfejl fra de grovere overtrædelser, hvor man bevidst går ind og manipulere eller snyder med køre- og hviletidsreglerne. Det her vil være et skridt i den rigtige retning, siger Rune Noack.

DTL ser frem til øget kontrol

DTL glæder sig over mandagens udmelding fra transportminister Hans Chr. Schmidt og justitsminister Lars Barfoed om at effektivisere kontrollen med danske og udenlandske lastbiler.

Den mere effektive kontrol gælder både den administrative kontrol og kontrollen ude på vejene.

- Vi er naturligvis meget tilfredse med, at regeringen imødekommer os på disse mærkesager. Vi noterer os, at der vil blive frigjort ressourcer fra politiet, når virksomhedskontrollen flytter ministerium, og vi satser på, at det vil betyde en tilsvarende styrkelse af vejkontrollen, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Justitsminister Lars Barfoed vil også indkalde til et møde med organisationerne og politiet om, hvordan man bedst kan gøre vejkontrollen af både danske og udenlandske lastbiler mere effektiv.

- Ved den lejlighed vil vi foreslå, at der bliver arbejdet videre med planerne om et egentligt vejkorps med specialuddannede politifolk efter tysk forbillede. Det vil for alvor bidrage til en mere effektiv kontrol, siger DTLs adm. direktør.

FDL er skeptisk

FDL hilser øget kontrol velkommen, men er alligevel bekymret, fordi der næsten er gået inflation i udsagn om skærpet og effektiviseret kontrol.

- Det behøver jo ikke nødvendigvis at betyde, at de to ministre ikke vil gennemføre de nødvendige ændringer og skærpelser, men vi har berettiget tvivl, for det er jo ikke kun den fysiske kontrol, men i høj grad også de undersøgelser, som Trafikstyrelsens folk foretager, som der er grund til at sætte et endog stort spørgsmålstegn ved, skriver Frie Danske Lastbilvognmænd i en kommentar.

FDL vil derfor opfordre de to ministre til at tænke sig ekstra grundigt om, og ikke springe over, hvor gærdet er lavest med en løsning, som alligevel ingen løsning er.

- Det skal være slut med alle de forkromede svar og halve løsninger, og derfor må vi, som FDL gentagne gange har peget på, have langt mere konkrete og effektive løsninger på bordet, mener FDL, der peger på ”helt andre former for arbejdsgange, end dem, vi i alt, alt for mange år desværre har oplevet i Trafikstyrelsen”.

Ministrene var enige om, at landevejskontrollen fortsat skal ligge hos politiet.

- Men også her er der et behov for opstramninger. FDL er af den opfattelse, at Rigspolitiets Tungvognssektion skal udvides kraftigt, og at masser af betjente ude i de respektive politikredse skal videreuddannes, så de bliver i stand til at gennemskue eventuelle ulovligheder - ikke mindst de ulovligheder, som anmeldes til de respektive politikredse. Ellers kommer vi ingen vegne, skriver FDL.

- Hvis de to ministre virkeligt mener noget med de fine ord om, at det både handler om at sikre lige konkurrencevilkår mellem alle vognmænd, og handler om at sikre, at de regler, der er fastlagt for at sikre trafiksikkerhed, miljø med mere, kunne de passende vise det med at følge de fine ord op med handling. Men al den stund, at Lars Barfoed har et stort ord at sige i denne sag, tillader vi os i FDL at være skeptiske. Vi vil dog græde tørre tårer, hvis vor skepsis gøres til skamme, skriver FDL.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094